Spelmissbruk förvärras av reklam

Spelreklam gör det svårare för de som är beroende att låta bli att spela. Det säger Folkhälsoinstitutet.

De har frågat 25 personer som varit fast i ett beroende, hur de uppfattade reklamen.

Per Binde på Göteborgs Universitet har gjort rapporten.

– Om man kunde gå på stan och fundera på något annat tillfälligtvis än spel! Så kunde de gå förbi en spelbutik och där hänger de här affischerna och vimplarna, och där börjar ett spelsug då, säger han.

Bidrar till spelmissbruk
För de som redan är spelberoende så förvärrar reklamen beroendet för många. Mer än hälften sa att de blev påverkade och sugna på att spela. Det är svårt att säga vad reklamen har för effekt på samhället i stort, men Per Binde tror att den bidrar till spelmissbruk.

– Man kan ju även tänka sig en del som inte hade börjat med spel om inte reklamen hade funnits, säger han.

De senaste fem åren har spelreklamen fördubblats i Sverige. 1,2 miljarder lade spelbolagen ut på reklam förra året. Hälften var från svenska bolag.

Philip Ramqvist, P3 Nyheter
philip.ramqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".