Osäkert om nya korten gör kunder med lojala

Många svenskar går idag omkring med en rad olika kund- eller bonuskort i plånboken. Allt fler företag och butikskedjor startar lojalitetsprogram i förhoppningen att få kunderna att välja den egna butiken framför andra. Men det finns idag ingen forskning som verkligen visar att konsumenternas lojalitet ökar med kundkortet.
För många blir det bara fler kund- och bonuskort i plånboken. De senaste åren har olika butikskedjor svämmat över oss med kort. Men korten kan faktiskt vara kostsamma - för butikerna. Lojalitetsprogrammen kräver ofta många anställda och blir dyra att administrera. Och den forskning som gjorts har faktiskt inte kunnat slå fast att företagen fått kunderna att handla mer på grund av olika bonusprogram. Ofta har man flera kort och handlar i en rad olika butiker - det säger professorn i marknadsföring på Handelshögskolan i Stockholm, Magnus Söderlund. Det är inte heller säkert att man som kund tjänar särskilt mycket på korten. Vissa kort ger värdecheckar att spendera i butik, men enligt Magnus Söderlund, är många lojalitetsprogram felaktigt konstruerade, med billiga bonusgåvor istället för att ge kunderna vad de allra flesta vill ha - lägre priser från början. Och för många är kundkorten helt enkelt bara en rolig grej.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".