Nystart för svenskt skolfartyg

Befälsbristen är mycket stor i den svenska handelsflottan och man försöker nu med alla medel rekrytera folk till den expanderande sjöfartsnäringen. I höst blir det nystart för en gammal svensk utbildningstradition. Då går de första befälseleverna på 40 år ombord på ett svenskt skolfartyg.

– Om man är tjej till sjöss får man använda huvudet lite mer än vad karlarna gör ibland kanske. De använder ju ofta mycket muskler, själv får man använda huvudet då i stället och ta till hjälpmedel, säger Helena Pettersson, fartygsingenjör.

Brist på sjöbefäl
Sjöfartens Arbetsgivareförbunds nya rekryteringsdrive gör Helena Pettersson reklam för maskinbefälsyrket och för att få tjejer att söka sig till sjöss. I dag är det svårt att få tag på svenska sjöbefäl, i synnerhet maskinbefäl.

Parallellt med rekryteringskampanj och skolbesök satsar sjöarbetsgivarna nu även på ett svenskt skolfartyg. Ett containerfartyg i atlanttrafik byggs om i sommar och tar i höst emot sina första 24 maskinbefälselever. De sista skolfartygen försvann på 1950- och 60-talen men nu återupplivas den här skolformen igen. Det är nödvändigt att locka fler till sjöyrkena.

– Vi lever ju i en bristsituation, speciellt när det gäller blivande sjöingenjörer. Vi behöver helt enkelt ha ut fler ingenjörer på marknaden, våra rederier behöver mer folk, säger Pieter Sprangers på Sjöfartens Arbetsgivareförbund.

Befälsbrist hotar framsteg
En prognos som Sveriges Redareförening har gjort säger att den svenska handelsflottan kan komma att öka med 50 procent de närmaste tio åren. Men befälsbristen hotar framstegen.

– På sikt tror jag att det är ett hot mot utvecklingen inom den svenska handelssjöfarten. Det sammanfaller med den internationella bristen på sjöfartsbefäl som har funnits nu ett antal år men som först nu fått ett större genomslag här i Sverige. Vi måste arbeta för att få fram tillräckligt mycket kompetent personal för att kunna följa med i den utvecklingsvåg som svenska rederier nu befinner sig i, säger Pieter Sprangers.

Det gäller alltså att hitta besättningar till alla fartyg. Men bland annat den korta tid som fartygen numera ligger i hamn har minskat intresset för att gå till sjöss. Många drar sig för att vara borta hemifrån under långa tider.

Christer Fridén
christer.friden@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".