Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Ford behöver kapital för framtiden

Publicerat onsdag 18 juli 2007 kl 07.30

På fredag ska de tre stora amerikanska biltillverkarna, General Motors, Ford och Chrysler sätta sig ner med facket, United Auto Workers för att försöka stärka företagen för framtiden, och där kan en försäljning av Volvo vara en viktig pusselbit, för Ford behöver pengar.

Om de tre stora i den amerikanska bilindustrin, och kanske speciellt Ford, ska hitta tillbaka till vinst och produktivitet så måste frågan om bilarbetarnas sjukförmåner och pensioner lösas; det är det som ska avgöras vid förhandlingsbordet i Detroit.

770 miljarder kronor
Tillsammans har GM, Ford och Chrysler, gigantiska förpliktelser - historiska och framtida - på ungefär 770 miljarder kronor.

För att lösa det en gång för alla och skapa ett finansiellt lugn för framtiden så vill de tre stora - tillsammans med United Auto workers bilda en extern fond - som ska heta VEBA - voluntary employees beneficiary association.

Styras av facket
Den ska styras av facket och ska ta över ansvaret för pensioner och sjukförmåner, men det är företagen som ska stå för grundkapitalet i fonden

Om man då tittar på Volvos ägare: Ford, så handlar det om beräknade minst 175 miljarder kronor som de nu och i framtiden ska betala till sina anställda, kostnader som Ford gärna vill ha bort från sin balansräkning.

Och för att jämföra med något är det 35 procent av förra årets hela intäkter från bilförsäljning i USA.

Behöver kontanter
För att klara av en sådan förhandling behövs kontanter - mycket kontanter. Och där kommer en försäljning av Volvo in lägligt.

Ford behöver sälja av tillgångar, för man har redan lånat en hel del - innan jul lyckades Fords ledning få banker och institutioner att lägga upp drygt 150 miljarder kronor - avsedda för en rekonstruktion av företaget - en plan som går under namnet ”Vägen framåt” -

Om man säljer Volvo måste dock en del av köpesumman - som uppskattats till 53 miljarder - den måste användas för att lösa några av lånen - eftersom Volvo använts som säkerhet.

Akut fas
De amerikanska biltillverkarna är fortfarande inne i en mycket akut fas - i juni minskade GM: s försäljning med 21.3 procent jämfört med juni förra året och Fords försäljning med 8,1 procent.

Det är inte marknaden som viker, det är tappade andelar - för samtidigt så säljer Toyota och Honda bara mer och mer och bilar i USA

Jesper Lindau, Washington
jesper.lindau@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".