Allt fler privata jetplan hotar miljön

Ekonomin går på högvarv och det gör att företagen spenderar mer och mer pengar på egna flygplan, privatjetplan. Stefan Gössling, universitetslektor i miljöekonomi vid Lunds universitet, är kritisk till den nya trenden.

– Problemet är mer symboliskt. Många har blivit medvetna om att hållbarhet är också en individuell fråga. Om vi alla ändrar vår livsstil kan vi komma ner i de globala utsläppsnivåerna. Det är inte så bra om vissa människor visar att de tycker att de kan få bidra mer, säger han.

Stor efterfrågan
Det finns företag som investerar i alldeles egna jetplan. Den ökade efterfrågan handlar framför allt om att företag hyr ett plan för en resa eller köper andelar i ett jetplan.

NetJet Europe, Europas största försäljare av andelar i affärsjetplan har näst intill fördubblat sin försäljning flera år i rad.

Även Lufthansa som sedan två år tillbaka erbjuder privatjetflygningar i Sverige redovisar flerdubblade siffror jämfört med i fjol.

Miljöengagemang
Den ökade efterfrågan på privatjet rimmar illa med en annan trend bland företag. Den att förmedla miljöengagemang.

Enligt Stefan Gössling kostar det upp emot tio gånger så mycket bränsle att flyga med små flygplan, jämfört med ”vanliga” flygplan. Ofta är det också väldigt få passagerare ombord på privatjeten.

– Ofta är det bara vd:n själv, och kanske några medarbetare som flyger. Störst energiförbrukning sker vid take off, när man ska upp och då är det bättre att ha många passagerare.

Medvetna om påverkan
Mats Leander på NetJet Europe är medveten om miljöpåverkan.

– Våra kunder är väldigt medvetna om det också. Därför har vi redan nu satt i gång och jobbat för att få en mer global lösning så att vi blir koldioxidneutrala i vår verksamhet, och våra kunder har möjlighet att vara det i sina flygningar. Vi vill inte bara hitta en enkel lösning som att plantera träd utan vi vill arbeta med organisationer som gör större impact.

Finns ett system där man erbjud utsläppsrätter?

– Inte på det sättet.

Enligt Stefan Gössling är det inte antingen eller, utan både och. Han ser helst se köp av utsläppsrätter i kombination med andra mer omfattande energisparande åtgärder.

Tina Åkesson
tina.akesson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".