Livsmedelsjättar lovar att minska reklam

I USA har hot om lagstiftning lett till att elva stora producenter av choklad, pommes frites, läsk och sötade flingor, har lovat att minska på tv-reklam som riktar sig till barn.

Beslutet från de amerikanska producenterna - bland annat McDonald’s, Coca-Cola och Kelloggs kommer efter påtryckningar om lagstiftning mot just reklam för onyttiga produkter som vänder sig till barn - eftersom barnfetman ökat kraftigt.

Frukostflingor
Företagen lovar nu att ta bort viss reklam i tv-program där mer än hälften av tittarna är under 12 år.

Idag ägnas en tredjedel av reklamtiden i barnprogrammen här i USA åt godis, en tredjedel åt frukostflingor - ofta med hög sockerhalt och nio procent åt snabbmat.

Ny studie
En nygjord studie från amerikanska barnläkaren visar att barnen här i USA möts av runt 3000 reklamannonser - varje dag - på teve, internet, i tidningar och till och med på skolbussar.

Men även om minskningen av godis- och skräpmatsreklamen riktad till barn är välkommen så anser kritiska konsument-organisationen att det inte räcker i program som riktar sig till lite större barn, men där många små barn tittar, som till exempel American Idol. Där kommer reklamen att fortsätta som vanligt.

Dessutom finns farhågor att företagen nu kommer att anpassa produkterna bara precis så lite som behövs för att få göra reklam för dem även i barnprogram.

Jenny Sanner Roosqvist, New York
jenny.roosqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".