Seven Eleven i USA säljer Simpsonsprodukter.

Massiv pr-kampanj kring Simpsonsfilm

Ikväll, fredag är det världspremiär för filmen om familjen Simpsons. I USA har filmen naturligvis föregåtts av stark marknadsföring, men en bakvänd sådan.

Det har varit långa köer utanför Seven Eleven butiker runt om i USA i några dagar nu. Anledningen är att butikskedjan den här veckan har tagit in helt nya produkter i sitt sortiment, produkter som egentligen inte finns i den här världen, utan bara i familjen Simspons värld.

Nu kan Simpsonfan för första gången smaka på Krusty O’s flingor och Buzz cola.

Omvänd produktplacering
Produktplacering är stort här i USA, men när den populära tvserien som har gått i 18 år nu ska bli film för första gången, sa filmmakarna nej till produktplacering och föreslog istället att kultfigurerna skulle få placera sina produkter i verkligheten. Och företagen nappade.

Burger King har tidigare gjort reklam i samarbete med Simpsons, dom har dock inte fört in några av dom påhittade produkterna på menyn, men låter sin klassiska Whopper jämföras med Simpsons Krustyburger i tevereklamen.

Just att man vet att Simpsons redan är populära över hela världen, gör det naturligtvis lättare att låta göra specialversioner av flingor och läsk och kakor under en kort tid.

Seven Eleven
Flera företag har på olika sätt gått med på att låta sina produkter påverkas av Simpsonkaraktärerna. Ingen har dock gått så långt som Seven Eleven, det företag som mest av alla har integrerat sig med Simpsons värld.

Det har redan visat sig betydligt mer lönsamt än vanlig produktpacering, enligt marknadschefen Doug Foster. Butikskedjan säljer 4 000 om dagen bara av de särskilda rosaglacerade donutsen som är Homers favorit.

Jenny Sanner Roosqvist, New York
jenny.roosqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".