Den ombyggda Volvon drivs med ved. Rör slingrar sig runt hela bilen, och en släpkärra bakom är fylld med ved.

Vedeldad Volvo slipper trängselskatt

När trängselskatten återinförs i Stockholm på onsdagen slipper en del bilägare som passerar betalstationerna betala, eftersom bilar som klassas som miljöbilar är befriade från skatt. Men i vissa fall är det är svårt att veta om bilen är en miljöbil eller inte. En sådan bil rullade in i Stockholm idag: en vedeldad Volvo.

– Veden stoppar jag in bak i pannan här där det ryker lite, säger Johan Linell.

Det är små vedbitar, och det doftar vedspis om den här bilen. Nu är vi snart klara att åka alltså?

– Ja, jag ska bara stänga luckan och köra startfläkten litegrann.

Johan Linell är en av tre sotiga män som står vid en 40 år gammal Volvo som dom gett en nytt och rätt märkligt utseende. För att få bilen att gå på gengas krävs en stor vedpanna, massor av rör som slingrar sig runt hela bilen, och en släpkärra fylld med ved. Rätt ofta måste de stanna och elda eller sota.

Johan Linell har haft idén att bygga en gengas-driven, vedeldad, bil i flera år, ett miljövänligt sätt att köra, tycker han.

– Nettoutsläppen av koldioxid är faktiskt noll.

Får ni den klassad som miljöbil eftersom den drivs med ved?

– Det är det vi ska testa, vi ska köra igenom tullarna, och sedan får vi se.

Men frågan om den vedeldade gengas-bilen ska räknas som en miljöbil är inte så lätt att svara på. Hos Vägverkets kundtjänst för trängselskatten tar det en stund, men sedan kommer beskedet:

– Nej den är inte skattepliktig, eftersom den drivs på gengas, säger Magdalena Svan på Vägverkets kundtjänst.

Tove Svenonius
tove.svenonius@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".