Lyckat försök med nya hastighetsskyltar

Försöket med variabla hastighetsskyltar fortsätter efter årsskiftet. Det har Vägverket bestämt sig för, efter att ha utvärderat en del av det tillfälliga projekt som pågått sen 2003.

Det handlar om de skyltar som visar hastigheten i röd ljusskrift, och där hastighetsbegränsningen ändras efter trafik- eller väderförhållanden.
Gudrun Broddesson kör ofta på vägar med variabel hastighet.

– Jag tycker att det är ganska bra. Jag kommer från Göteborg och där har vi sådana skyltar när man kommer in mot stan från Mölndal, och det är faktiskt ganska bra. Det är lätt att bara köra på och trampa gasen i botten, säger Gudrun Broddesson.

Ändras från dag till dag
Hon kör ofta förbi skyltar som ena dagen kanske visar 90 kilometer i timmen, och andra dagen 50 kilometer i timmen.

De här skyltarna har testats i drygt fyra år nu, och de kommer att få finnas kvar, för bilisterna håller hastigheten bättre med dem. Det säger Lars Olov Landerfors, Vägverkets projektledare för variabla hastigheter.

– Betydligt bättre efterlevnad för de utmärkta hastighetsgränserna än vad som skulle vara fallet om vi hade haft en fast plåtutmärkning på de här platserna, säger Lars Olov Landerfors.

Fungerat bra
Det Vägverket har utvärderat är de skyltar som finns i landsvägskorsningar, där hastigheten på huvudleden plötsligt sänks när det kommer en bil från den korsande vägen. Det har fungerat bra tycker man.

Sedan finns också sträckor där hastigheten sänks om det är tät trafik eller dåligt väder. Där är utvärderingen inte helt klar än. Senare i höst ska Vägverket lägga upp en strategi för hur man ska använda skyltarna i fortsättningen.

Det här försöket med sådana här variabla hastighetsskyltar har hittills omfattat 20 vägsträckor runt om i landet, allt i från östra Svedala i Skåne till Luleå i Norrbotten.

Kommer att fortsätta
Av allt att döma kommer den här fortsättningen av projektet att innebära att det sätts upp lysande hastighetsskyltar på fler ställen framöver. Dock inte på alla vägar.

– Nej det tror jag inte. Tekniken att göra detta är lite för kostsam, så det får bli på de platser där det är ekonomiskt försvarbart, säger Lars Olof Landerfors.

Kennet Lindquist
kennet.lindquist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".