Bör rulla 1000 mil om året.

Polismotorcyklar används för lite

Polisens motorcyklar används för lite och i flera län kan de komma att dras in helt och hållet nästa år om inte antalet körtimmar ökar.

Det är Rikspolisstyrelsen som efter en kartläggning nu kräver att motorcyklarna används mer om de ska vara kvar.

Nils Åke Gustafson är mc-polis i Jönköping och han värdesätter mc:n.

– Vi tycker det är en stor tillgång just i trafikövervakning. Man har ju lätt att ta sig fram. Man får en känsla av att man har en större respekt med motorcykel, om man möter någon så har man lätt att kunna bromsa ned och följa efter, säger han.

Färre trafikpoliser
Tillsammans med en kollega vinkar Nils-Åke Gustafson den här dagen in långtradare till en kontroll vid E4. I Jönköpings län används motorcyklarna relativt mycket, men så är det inte överallt, utan ofta blir motorcyklarna stående i garaget enligt en kartläggning som Rikspolisstyrelsen gjort.

Orsaken är färre renodlade trafikpoliser och mer av andra arbetsuppgifter. Men ska investeringen löna sig så bör en mc rulla upp mot 1000 mil per år säger Ulf Börjesson som är ansvarig för polisens fordon.

– Det är stora investeringskostnader, krav på utbildning och så vidare. När man väl har införskaffat motorcyklar är det ett grundläggande krav att man använder motorcyklarna, säger han.

Tas bort?
Senast den sista oktober ska nu varje polismyndighet redovisa om man kan leva upp till Rikspolisstyrelsens krav och hur många mc-poliser man klarar att hålla igång under säsongen. Saknas det resurser så får antalet motorcyklar minskas eller till och med helt tas bort menar Ulf Börjesson.

– Om myndigheterna inte anser att man har de resurserna så kan det trots allt vara så att man läger ned mc-verksamheten helt och hållet.

Så i en del län skulle bli utan polismotorcyklar helt och hållet?

– Ja, den verkligheten måste vi tyvärr leva i.

Finns det inte en risk att detta kan förvärra trafikövervakningen ytterligare?

– Jo, det är många parametrar man måste ta hänsyn till, men över lag blir effekten sån att det blir något färre mc-förare, men som trots allt kär mer motorcyklar. Resurstimmarna och antal mil vid motorcyklarna kommer att vara oförändrat eller kanske till och med en förbättring i framtiden, säger Ulf Börjesson.

Användas på fler sätt
Rikspolisstyrelsen vill också att motorcyklarna ska kunna användas på fler sätt än trafikövervakning, till exempel vid olika larm eller av närpolisen när man kanske bara behöver en polis på ett uppdrag. I Jönköping arbetar man redan till viss del så och Nils -Åke Gustafson hoppas att motorcyklarna blir kvar.

– Det vore verkligen synd om man nu skulle dra in på dem. Det har ju dragits in tidigare för ett par år sedan var det 20 cyklar. Idag är det ett tiotal. Men de måste samtidigt utbilda personal och att vi får möjlighet att köra, säger han.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".