Klicka för att se grafik

Kappahl vill köpa konkurrenten Lindex

Klädföretaget Kappahl vill köpa Lindex för 7 miljarder kronor. Syftet är att behålla de två kedjorna och skapa en stark koncern som kan expandera på nya marknader.


– Ja de är så lika varandra, så varför inte. Mig gör det inget, säger Rauni Pohjanen som kommer från Helsingfors, och brukar handla både på Kappahl och Lindex, även hemma i Finland.

I en av Stockholms största shoppinggallerior finns det gott om medelålders kvinnor med kassar från Kappahl eller Lindex.

Ett par kunder påpekar att de vid närmare eftertanke inte bryr sig om märket i tröjan eller byxan. Istället är det viktigt att utbudet, kvalitén och priset fortsätter att förbättras. Något som flera kunder spontant säger har skett de senaste åren.

Tiden mogen
När Kappahl lade ett kontantbud på 7 miljarder kronor på Lindex, var tajmingen viktig. Tiden var mogen, säger Kappahls vd och storägare Christian Jansson.

– Bägge två har städat upp ordentligt, fått ordning på vår lönsamhet och vet vilka processer vi ska driva. Och bägge två har nu samlat kraft för en internationell expansion. Vi har gemensamt att vi har internationell expansion inför ögonen och att vi inte har några problembarn att ta hand om, säger Christian Jansson.

För att använda Christian Janssons egna ord vore det korkat att inte låta de två kedjorna leva vidare även i fortsättningen, eftersom Lindex är ett så stort och inarbetat varumärke.

Samordningsvinsterna är en av de viktigaste drivkrafterna bakom affären. Och de ska istället hämtas hem genom till exempel bättre logistik, mer effektiva IT-system och bättre lagerhållning.

Lukrativt samarbete
150 miljoner kronor per år kommer att tjänas in på det nya samarbetet. Och expansionen kommer att göras på nya marknader, till exempel i Baltikum.

Budet var inte förankrat i förväg hos Lindex styrelse och ledning, vilket Christian Jansson menar beror på insiderproblematiken.

Att få nobben från Lindex aktieägare ingår däremot inte i planen.

– Den tanken har inte föresvävats oss, och vi har inte någon riktig strategi där. Men då får vi hitta någon annan kedja som kan passa ini vår strategi med flera kedjor under ett paraply, säger Kappahls vd Christian Jansson

Ellen Karlberg
ellen.karlberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".