Reklam lockar till att köpa på kredit

Svenskarna handlar mer och mer på kredit. Samtidigt har antalet sådana skulder tredubblats hos kronofogden sedan 2001. En förklaring är den allt mer aggressiva reklamen för kreditkorten menar konsumentombudsmannen.

Gunnar Wikström är byråchef där.

– Det finns många kreditreklamer som tangerar eller kanske går över gränsen för god kreditgivningssed enligt konsumentombudsmannens uppfattning, säger han.

Vanligt med kredit
Att handla för pengar som man inte har blivit allt vanligare. Hos konsumentombudsmannen kollar man så att banker, kortföretag och affärer, de som försöker få dig att skaffa ett kreditkort, inte gör reklam som lockar till ett ogenomtänkt köp. Exempelvis:

– När man gör intryck av att krediten inte innebär någon belastning på konsumentens ekonomi.

Är det inte upp till konsumenten själv att avgöra om det är så smart att skaffa ett kreditkort?

– Givetvis har individen ett ansvar för sina egna handlingar. Näringsidkarens ansvar är ju också att se till att ha produkter som är bra och att marknadsföringen för produkterna håller sig inom schyssta ramar.

Flera mål
Konsumentombudsmannen har tidigare förlorat ett mål i marknadsdomstolen mot Eurocard för deras reklamfilm på tv. Men vann för ett par veckor sen ett mål mot ett företag med ett mobilkreditlån, eftersom den reklamen fokuserade för mycket på snabbheten med lånet.

De kommer troligtvis att fortsätta driva liknande tveksamma reklamkampanjer till marknadsdomstolen, säger Gunnar Wikström.

– Men jag kan inte säga exakt när och exakt vilka åtgärder vi kommer att pröva, men det kommer att ske.

Nils Eklund, P3 Nyheter
nils.eklund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".