Svenska företag tappar i Kina

Sverige har tappat marknadsandelar på den viktiga marknaden i Kina. Ett viktigt skäl till detta är att alltfler svenska företag nu producerar på plats i Kina istället för att exportera dit.

Den nya statistiken visar också att allt fler svenska småföretag nu etablerar sig i Kina. Industriprodukter är fortfarande det vanligaste men tjänster och konsumtionsvaror ökar.

Men det går trögt, säger Joakim Persson vid medicinteknikföretaget Atos Medical.

– Jag tror att det finns en stor rädsla och okunskap bland svenska företag, man är rädd för kopiering som gör att man är lite restriktiv för att satsa i Kina. Det har väl gjort att vi inte har utvecklat den kinesiska marknaden så snabbt som vi skulle kunna, säger han.

Informella band
Susanne Ljungemo som säljer trävaror i Japan och Kina säger att svenska företagare har svårt att knyta de informella band som krävs för att handla med Kina.

– Kontakter och familj, den typen av synergieffekter som vi inte riktigt behärskar, säger hon.

Då är det lättare att etablera sig i Indien, den andra stora marknaden i Asien. Den svenska exporten till Indien har nästan fördubblats på ett år.

– Det är en demokrati och det kanske är lättare att känna igen sig, säger Susanne Ljungemo.

Stark tillväxt
Göran Fransson, chef för kabelföretaget Roxtecs utlandsverksamhet är mycket nöjd med företagets tillväxt på den indiska marknaden som seglat upp till 483 procent.

– Det är på gränsen till att man tror att det är sant. Så stort och viktigt är det för oss just nu, säger han.

Kerstin Brostrand
kerstin.brostrand@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".