Ubåten transporterade 5,5 ton kokain då den stoppades av amerikansk kustbevakning.

U-båtar ny metod för knarksmugglare

Den colombianska narkotikamaffian prövar ständigt nya metoder för att undkomma polisens radar och flygspaning. På senare tid har u-båtar blivit allt vanligare för att hålla smuggelkanalerna norrut öppna.

Bara i år har den colombianska polisen beslagtagit nio u-båtar av olika storlek och kvalitet. Den senaste var 17 meter lång, tre och en halv meter bred, byggd i glasfiber och blåmålad, med kapacitet att forsla drygt tio ton kokain.

När den colombianska polisen för fem år sen upptäckte en nästan färdigbyggd 36 meter lång u-båt på en verkstad, mitt i landet, inte långt från Bogotá, en u-båt byggd av ryska tekniker på uppdrag av den colombianska knarkmaffian, så gav det intryck av en kombination av originalitet och desperation.

Men den ryskbyggda u-båten var inget udda undantag.

Enkla farkoster
Åren som följde upptäcktes olika varianter av u-båtar, lastade med kokain och heroin, utefter Colombias och Centralamerikas kuster, både på Stillahavssidan och i Karibien.

Det var oftast ganska enkla farkoster, men i och med att de färdades strax under vattenytan så upptäcktes de inte av radar och flygspaning.

U-båtar ökar
Det vanligaste sättet att forsla narkotikan norrut är fortfarande med fiskebåtar, snabbgående motorbåtar eller små flygplan, men den senaste tidens upptäckter visar att maffian i ökad utsträckning börjat gå över till u-båtar.

Det tar längre tid, kräver mer av besättningen, men när u-båten väl kommit i vattnet är den nästan omöjlig att upptäcka.

Lars Palmgren, Santiago
lars.palmgren@sr.se 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista