Svenskars tv-tittande får kosta mer

Svenska tv-tittare betalar ungefär tretton miljarder kronor i licenser och betaltv-avgifter per år. Det är fem gånger så mycket som för 20 år sedan, när tv-monopolet avvecklades.

– Man tror kanske att det är reklamen som står för de största fiolerna här, men det är det inte. Det är tittarna som idag betalar drygt sju miljarder för betaltv och licensavgiften är nästan lika stor. Totalt betalar tittarna själva ungefär 13 miljarder, säger Lars-Åke Engblom, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Högskolan i Jönköping.

Spenderar på apparater
När det gäller köp av ny teknik i form av bland annat digitalboxar och tv-apparater av senaste modellen håller svensken inte så jättehårt i plånboken i dag.

– En beräkning som jag har visar att tittarna lägger ut ungefär sju miljarder på nya apparater.

Däremot har tv-tittandet inte ökat markant under de senaste 20 åren, säger Lars-Åke Engblom.

– Det här är en paradox, att vi inte ser särskilt mycket mer på tv eller lyssnar mer på radio, trots att vi betalar så mycket mer. I den mån är tittarna kanske förlorare om man ser till de senaste 20 årens utveckling. Å andra sidan har fått många fler kanaler.

Är svenska tv-tittare och radiolyssnare medvetna om hur mycket pengar de lägger ut på tv-tittande och radio?

– Jag tror inte det. Man har inte haft några större diskussioner kring det här, trots att vi betalar så mycket mer.

Annika Carpman
annika.carpman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".