Hård konkurrens om mobilkunder i USA

I USA får de två nordiska mobiltelejättarna Nokia och SonyEricsson det allt tuffare. Konkurrensen hårdnar och båda tappar markandsandelar enligt en ny undersökning. I Sverige håller de bägge ställningarna, i alla fall än så länge.
I mobiltelefonbutiken Geab Phonehouse i Stockholm är det fortfarande SonyEricsson och Nokia som säljs mest. Av de tio mest sålda telefonerna är nio Nokia eller SonyEricsson. I USA däremot går det trögare. Både Nokia och SonyEricsson tappar marknadsandelar enligt en ny undersökning från Telecom Trends International. Nokia är visserligen fortfarande störst med en marknadsandel på 26,5 procent av den amerikanska marknaden, men försprånget har ätits upp och nu säljer Motorola nästan lika många telefoner som Nokia. För SonyEricsson är riktigt dystert i USA, där har bolaget minskat sin marknadsandel från dryg tio procent år 2001 till knappt 7 procent förra året.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".