Fler ser ut att välja kranvatten

Efter sensommarens miljödebatt om vatten på flaska, och hur stora klimatutsläppen är när vattnet transporteras, är det inte längre samma fart på försäljningen av flaskvatten. Ica rapporterar om mindre försäljning än förra hösten och på Coop har man märkt ett trendbrott de senaste månaderna.

– Från att ha varit en väldigt stark och tydlig trend under fem-tio år, där det varit en kontinuerlig uppgång på flaskvatten så ser vi de senaste månaderna att det har stagnerat, säger Märit Wikström, pressansvarig på Coop.

– Det är försäljningen av små flaskor som ökar något, och försäljningen av stora flaskor minskar något, så nu ligger försäljningen ganska stilla, säger Märit Wikström. 

Utsläpp
I slutet av augusti blossade det upp en intensiv debatt om hur stor miljöbov man är om man dricker vatten på flaska.

Det var Konsumentföreningen i Stockholm som drog igång det hela genom att presentera en studie som visade att det flaskvatten som svenskarna klunkade i sig under 2006 orsakade 34 000 ton koldioxid. Det handlar om utsläpp under transporter, när flaskorna framställdes och vid återvinningen.

Policybeslut
Politiker tog till orda, bland andra miljöminister Andreas Carlgren som uppmanade kommuner och landsting att ta policybeslut om att inte använda flaskvatten, och på hans eget departement försvann vattenflaskorna, och in på borden kom i stället kranvatten.

Margareta Almkvist, pensionär i från Stockholm, fick sig en tankeställare efter miljödebatten, tidigare köpte hon då och då vatten på flaska.

– Faktum är att jag gör det mer sällan idag är jag gjorde tidigare.

Vad beror det på?

– Det bar bland annat när det i debatten framkom att man slösar bra mycket med våra resurser om vi inte använder det vatten vi har. Så vi dricker kranvatten hemma på Södermalm, säger Margareta Almkvist.

Ica har tappat 10 procent av vattenförsäljningen under hösten, jämfört förra hösten. Företaget poängterar att det kan bero på andra saker än bara klimatdebatten. Det är för tidigt att säga än.

Enligt Svenska Bryggeriföreningen ökade fortfarande försäljningen av flaskvatten från bryggerier till butiker under september och oktober, men inte lika mycket som tidigare.

Kundval
På Coop ser man alltså en stagnation när det gäller vattenförsäljningen. Märit Wikström, tycker att det är bra att man diskuterar klimatutsläpp när det gäller olika livsmedel, men företaget har inga planer på att sluta sälja vatten på flaska.

– Vi ska erbjuda alternativ som kunderna vill ha. Säger kunderna att vi vill inte vill köpa vatten på flaska då kommer vi inte att ha det.

Skulle inte Coop kunna gå före och säga att vi struntar i att sälja vatten på flaska?

– Vi ska ha alternativ. Men att ta bort en produkt som är väldigt många köper är inte ekonomiskt försvarbart, säger Märit Wikström.

Karin Runblom
karin.runblom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".