Järnvägssatsning länkar samman London

En av Europas största järnvägssatsningar kommer att göras i London. År 2010 startar järnvägsprojektet Crossrail, som ska pågå under många år, till en kostnad av minst 200 miljarder kronor. Företaget Skanska är med och bygger.

– Crossrail-projektet är enormt, det har planerats under ett antal år, det är ett totalt nödvändigt projekt, säger Mike Putnam, vice vd med ansvar för infrastruktursatsningar.

Han tillägger att man ju kan undra varför det inte har gjorts tidigare. Svaret är sannolikt de höga kostnaderna. Men nu har regeringen sagt ja till att bidra med drygt 70 miljarder kronor, London stad med drygt 100 miljarder.

Cirka tolv mil lång
Det som det handlar om är en cirka tolv mil ny förbindelse, som ska länka samman östra London med västra. Nio gigantiska borrar ska arbeta sig ner genom marken. Förbindelsen ska också länkas ihop med många av de befintliga tunnelbanelinjerna och fjärrtågen.

Svenska Skanska är alltså med och bygger.

– Vi har goda meriter när det gäller komplexa infrastrukturprojekt och sådant som har med tåg att göra, hävdar Mike Putnam.

Han säger att Crossrail är en naturlig fortsättning efter andra liknande, om än mindre projekt. För Skanskas del handlar det bland annat om gigantiska lådor som ska konstrueras.

En låda kan bli 100 meter lång
Exakt hur stora de här lådorna ska bli, är inte klart än, men Mike Putnam gissar på att en låda kan bli ungefär ett par hundra meter lång, kanske 50 meter bred och 30 meter djup. Tänk er en stor skokartong som ska ner i jorden, och så tunnlar även ovan jord.

Skanska vet heller inte exakt hur mycket pengar Crossrail kommer att innebär, men bara en sådan här låda kan kosta ett par miljarder kronor.

Skanska har cirka 4 500 anställda i Storbritannien, framtiden ser ljus ut. Företaget spår att personalstyrkan kommer att öka till 7 500 inom ett par år.

Maria Eksedler, London
maria.eksedler@sr.se