Flygbolag ber resenärer om ursäkt

Det holländska flygbolaget KLM har nu utrett händelsen för två veckor sen då två unga svenskar med arabiskt klingande namn fick plastknivar att äta med medan alla andra passagerare fick metallknivar.
De två svenskarna kände sig mycket kränkta av flygvärdinnans förklaring om att det rörde sig om säkerhetsåtgärder efter terroristattackerna den 11 september 2001. Flygbolagets presschef Marco Rediker säger till ekot att man har plastknivar på flygningar till högriskdestinationer och att specialmat, vilket var vad svenskarna hade beställt, alltid har plastknivar eftersom bolaget inte i förväg vet om specialmaten ska serveras på en högriskflygning eller inte. Enligt bolaget så var flygvärdinnans förklaring felaktig, och KLM ber de två resenärerna om ursäkt och erbjuder dem en kompensation.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".