Kommuner föreslås få betala ny järnväg

Regeringen vill att kommuner och företag ska kunna vara med och betala för infrastrukturinvesteringar i nya järnvägar och vägar. Statens pengar räcker inte till alla de krav och önskemål på bättre kommunikationer som finns ute i landet, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

– Staten kommer inte att kunna möta alla krav. Därför är det viktigt att hitta möjligheter till alternativa finansieringar. Till exempel att kommuner ges möjlighet att direkt vara med och finansiera och då krävs det en lagstiftning för att kommunen ska kunna göra det.

– Vi ser också ett näringsliv som är intresserat av att vara med och finansiera. Då är det rimligt att vi också gör en lagstiftning så att de har möjlighet att hantera en investering, en väg, ungefär som man gör en normal investering i sin normala investeringsplan, säger Åsa Torstensson.

Blir påmind
Bättre vägar och nya järnvägspår kommer högt på de svenska kommunernas önskelista. Krav som Åsa Torstensson blir påmind om när hon träffar sina partikamrater här på centerns kommundagar i Skövde.

Ett sätt att komma till rätta med det är alltså att kommuner ska kunna vara med och betala för en ny järnvägssträcka trots att investeringen sker utanför kommunens gräns. Men för att det ska bli möjligt krävs det en grundlagsändring. Eftersom en kommuns befogenheter i grundlagen gör halt vid kommungränsen.

Grundlagsändring
Samma sak gäller för vägavgifter, som till exempel trängselskatten i Stockholm som idag tas ut som en statlig vägskatt. Med en grundlagsändring skulle kommunerna i stockholmsregionen och på andra håll i landet få möjlighet att själva ta hand om pengarna från bilisterna.

Men en grundlagsändring kan träda i kraft först efter nästa val.

Att ändra lagstiftningen för företag är enklare. Här vill alltså Åsa Torstensson att ett företag ska kunna investera i en ny väg och få göra avdrag för det som vilken företagsinvestering som helst.

– Där ett näringsliv har intresse av en rondell eller ett vägavsnitt för att det finns en industri eller en expansion på något sätt, ska man kunna vara direkt medfinansiär.

Hur snabbt kan det gå att få igenom de här förändringarna?

– Det är ett arbete som vi håller på med, säger Åsa Torstensson.

Olof Sjölander
olof.sjolander@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".