Svensk utvecklar ångmotor för miljöbil

Sverige ger sig in i den internationella kampen att tillverka en ångdriven bil. Tekniken kan bli ett nytt sätt att minska bilismens miljöskador.

Ångbilen beräknas kunna reducera utsläppen med upp till 20 procent.

– Det handlar om en modern, kompakt ångmotor, som man kan säga sitter i avgaserna på en förbränningsmotor och omvandlar 25-30 procent av energin till nyttigt arbete. Det handlar också om att utnyttja förlustvärmen från dieselmotorer, säger konstruktören Peter Platell.

Idén om att utnyttja bensinmotorns avgaser för att få igång en stödjande ångmotor är inte ny.

Men ingen har lyckats genomföra den hittills.

Som en skokartong
Bland svårigheterna finns storleken på motorerna.

-– För att det här ska vara intressant måste det vara oändligt mycket mindre storlek på grejorna. Ångpannan ska vara som en skokartong i stället för ett rum. Kondensorn-kylaren, måste vara effektiv och ångmaskinen-motorn ifråga ska också vara som en skokartong i stället för som ett hus, säger Peter Platell.

Svenskfödd idé
Tyska, italienska och amerikanska biltillverkare håller för fullt på att testa den nya tekniken. Men idén föddes i Sverige.

För tio år sen gjorde man de första försöken här, men ingen biltillverkare ville ta riskerna då. Idag är det annorlunda, säger Peter Platell.

– Det är det enormt stora omvandlingstrycket som samhället tjänar på att ordna låga koldioxidemissioner och reducera bränsle och det är ju något som har skett de senaste två åren, säger Platell.

Klar inom fem år
Den svenska ångbilen ska tas fram av Scania, Volvo och forskningsföretaget Ranotor. Den väntas rulla på våra gator år 2013.

Det som kan göra tekniken med ångmotorer framgångsrik är att den kan användas även i tunga lastbilar.

En normalbilist släpper ut omkring tre ton koldioxid per år. En enda långtradare släpper ut 150 ton.

Med hjälp av ångmotorn kan långtradarens utsläpp minskas med en femtedel.  

”Smart metod”
Mattias Goldmann på Gröna Bilister tycker att det är smart att använda avgaserna från bränslemotorn för att minska utsläppen.

– Förbränningsmotorn som vi får leva med ganska många år till är enormt ineffektiv. Två tredjedelar av all energi försvinner i form av värme. Om man då med ångkraft ta tillvara en hel del av den här värmen och återvinna den så gör man en stor miljövinst, säger Mattias Goldmann.

Ivan Garcia
ivan.garcia@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".