Regeringen säger ja till Citytunneln

Regeringen sa på torsdagen ja till ett av Sveriges största byggprojekt, Citytunneln i Malmö. Hela Citytunnelprojektet omfattar 17 km järnväg varav 6 kilometer är tunnlar under Malmö. Men innan bygget kan startas skall miljödomstolen granska projektet.
Miljöskandalen på Hallandsåsen, problemen med bygget av den nya tunnelbanan i Köpenhamn är erfarenheter som Citytunnelprojektet nu kan åka snålskjuts på. Men innan bygget kan startas skall miljödomstolen granska projektet. Regeringen ställer en rad villkor för bygget. Bland annat hur man hanterar grundvattenfrågan, buller och schaktmassor. Byggtekniken som kommer användas i Citytunneln blir i princip den samma som genom Hallandsåsen. Tunnelborrmaskin och tunnlar som är helt inklädda med täta betongelement, men berget är helt annorlunda under Malmö. – Hallandsåsen är ett mer komplext bygge, med större vattentryck, än det vi gör, säger säger Örjan Larsson projektchef för Citytunneln. Invigningen av Citytunneln har fått skjutas fram ett år till 2009 eftersom regeringsbeslutet har dröjt. Men ytterligare förseningar kan inte uteslutas eftersom det är ett högriskprojekt, även prislappen 8,8 miljarder kronor är osäker.)
Jens Ericson, Malmö
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".