”Ankomsttider inget att lita på”

Medan SJ reparerar ett stort antal av sina X2000-tåg, så används långsammare ersättningståg. Men trots att SJ vet vilka tåg som blir rejält försenade, är informationen till resenärerna mycket dålig. Den nya ankomsttiden anges inte på själva biljetten.
Följden av SJ:s vilseledande information gick att beskåda vid spår 11 på centralen i Stockholm nu på eftermiddagen. På Eva Nilsson Mesch X2000 biljett för resan till Malmö står det att tåget ska vara framme vid kvart i åtta i kväll. SJ vet att hon istället kommer fram ungefär en halvtimme senare, men det vet inte Eva. –Jag tittade precis på skylten men där står inget om att det blir försenat, säger Eva Nilsson Mesch. Du räknar med att vara framme i tid? – Ja, precis, jag har folk som hämtar mig då, säger Eva Nilsson Mesch. En stressad tågmästare Per Fritz förklarar. – Det tråkiga är att vi har färdiginspelade utrop och det kan skapa en väldig förvirring, säger Per Fritz. Björn Nilsson är chef för SJ:s försäljning. – Vi håller tidtabellen och tiderna på en del av sträckorna, säger Björn Nilsson. Vi säljer biljetter ända fram till juni och vi vill kunna köra i rätt hastighet så fort vi får rätt tågtyp. Men ni informerar inte kunderna? – Vi informerar på vår hemsida, ombord på tågen och vid försäljningen så gott vi hinner. Men inte på biljetten? – Nej, det är riktigt. En som brukar lita på tidsangivelsen på biljetten är Eva Bertilsson. – Det påverkar vad jag ska göra sen på kvällen och jag litar på att man är framme när det står, säger hon.
Johan Wangström
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".