”Norrbotniabanan intressant efter 2015”

Den planerade Norrbotniabanan mellan Umeå och Haparanda blir ungefär 50 procent dyrare än vad som tidigare beräknats. Det konstaterar Banverket i en utredning som presenterades idag.
Enligt Banverkets nya beräkningar skulle banan kosta mellan 17,5 och 19,5 miljarder kronor. Att Norrbotniabanan ska byggas fanns med i uppgörelsen mellan miljöpartiet, vänsterpartiet och socialdemokraterna efter valet. Men Banverket anser att Norrbotniabanan kan bli intressant först efter 2015, som är slutår för den nuvarande planeringen. Det alternativ som verket nu presenterar bygger på en upprustning av delen Boden-Kalix och en ny järnväg mellan Kalix och Haparanda. Däremot vill man inte bygga någon bana längs kusten mellan Luleå och Kalix.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".