Många förare borde vila.

Vissa yrkesförare har svårt att vara vakna

En ny studie visar att nästan var tionde lastbilschaufför i Finland inte klarar att hålla sig vaken mer än omkring tjugo minuter i taget. Studien presenteras vid den pågående sömnkongressen i Skövde.

– Åtta procent är trötta lastbilschaufförer, men det är ganska mycket. Det är nästan var tionde förare, säger professor Markku Partinen från Helsingfors som ansvarar för undersökningen.

Runt 1 000 finska lastbilschaufförer har ingått i studien. 24 procent av dem har sömnapné, alltså flera andningsuppehåll när de sover och åtta procent av chaufförerna klassas som direkt trötta, enligt Markku Partinen.

– Kriterierna för detta är objektiva. De kan inte förbli vakna mer än 20 minuter. Det kan ju vara farligt, säger Markku Partinen.

– Tjugo minuter i taget, det var dåligt, de skulle behöva sova på natten, säger Mattias Liedholm som är lastbilschaufför i Skövde.

Han är mycket förvånad över de många trötta finska förarna. Själv säger han sig vara pigg när han kör, men nog finns det de som kör sina lastbilar även när de borde vila.

– Om man kör på timme som jag gör, då är man inte lika stressad som de som kör på miltal. Vill de tjäna mer kör de mer, så då tar de förmodligen inte den hänsynen de behöver, säger Mattias Liedholm.

I Finland sker varje år ungefär 500 lastbilsolyckor som beror på trötta chaufförer, säger Markku Partinen.

Man har räknat ut att de här sömnrelaterade olyckorna kostar det finska samhället minst uppåt 700 miljoner svenska kronor.

Det finns inget som tyder på att svenska lastbilschaufförer skulle vara markant piggare än de finska, säger professor Jan Hedner vid Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Han säger också att det nu finns tankar inom EU om att på sikt mer harmonisera bland annat viloregler för lastbilschaufförer och kanske till och med öka kraven på att chaufförer ska testa sig för möjliga sömnproblem.

– Vi har regler som skiljer sig totalt mellan de här länderna och i ett EU-perspektiv är det ett stort bekymmer eftersom vi, vid tung lastbilstrafik, har förare som åker kors och tvärs och åker mellan olika regelsystem i olika europeiska länder. Så det pågår ett arbete på EU-nivå också på att fastställa någon form av regelverk. Men vi inser också att vi rör oss med miljontals förare inom tung trafik. Så det är enorma mängder människor om vi ska göra aktiva undersökningar på dem, säger professor Jan Hedner i Göteborg.

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista