Nixerbjudande till företagare en bluff

Flera företagare har blivit uppringda och erbjudits att mot betalning slippa säljsamtal över telefon. Liknande tjänster finns gratis för privatpersoner. Svensk Handel varnar för att nappa på erbjudandet, eftersom det så kallade Nixregistret inte ligger bakom.

Företagaren Kenneth Hermansson är en av dem som har blivit uppringd.

– För några dagar sedan fick jag uppgifter om ett telefonsamtal där Nix kunde erbjuda även företag spärrtjänsten, så man slipper försäljningssamtal. Jag trodde absolut att det var Nix som ringde, men det är möjligt att det var någon annan, säger han.

Men det skulle kosta pengar?

– Ja, de sa att det var något introduktionserbjudande på 999 kronor på två år, säger Kenneth Ulander.

Det så kallade Nixregistret erbjuder tjänsten att man som privatperson gratis kan anmäla att man inte vill bli uppringd av försäljare, men för företag har Nix ingen motsvarande tjänst. Det skulle vara svårt att lösa praktiskt utan att störa normala kundkontakter, säger de.

Dessutom går de flesta säljsamtal direkt från företag till företag och inte via så kallade callcenter.

Ändå blev Kenneth Hermanssons firma i Gränna uppringd av en person som använde namnet Nix och som mot betalning erbjöd en spärr mot telefonförsäljare.

Anders Kasberg på Nix säger att det inte är första exemplet på när organisationens namn utnyttjas.

– Tyvärr dycker det upp ett antal företag som utnyttjar den okunskap som finns bland företagare om att man kan välja bort telefonsamtal till en kostnad utan att ha en fungerande lösning för det, säger Anders Kasberg.

De har inte rätt att använda namnet Nix?

– Nej, det har man inte. Vi har pratat med en del om det och de har dragit bort namnet, men det dyker upp nya företag hela tiden.

Även organisationen Svensk Handel har reagerat och varnat sina medlemmar för att teckna avtal mot telefonförsäljning, eftersom avtalen inte anses hålla vad de lovar.

Även om det finns försäljare som handlat i god tro, menar Anders Kasberg på Nix att det i flera fall handlar om att försöka sko sig på reklamtrötta förtagare.

– Jag tycker att det är rent bondfångeri. Man försöker sälja något som det inte finns en lösning för. Det är beklagligt att man utnyttjar Nix namn i sin marknadsföring, säger Anders Kasberg på Nixregistret.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Clarence Hansson, SR Jönköping
clarence.hansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".