Fler och fler väljer tågcharter

Intresset för tågcharter ökar kraftigt i Sverige. Jämfört med förra året kommer nästan tio gånger fler svenskar åka på en tågcharter i år. Men det är inte miljövänligheten som lockar i första hand, utan ett alternativt sätt att resa, säger Fritidsresors informationsdirektör Lottie Knutson.

– Mycket handlar det om det här civiliserade, långsamma sättet där transporten blir en positiv del av reseupplevelsen. Det är det som folk anger, säger Lottie Knutson.

Förra året såldes drygt 800 tågcharter-resor, i år räknar Fritidsresor och Ving tillsammans med att sälja lite mer än 8 000 resor, tio gånger så många alltså och det mesta är redan bokat.

Resformen med färdigpaketerade semesterresor med tåg istället för flyg, introducerades 2007 av Fritidsresor tillsammans med SJ, men i år är alltså researrangören Ving också med på ett hörn.

När Ekot frågade runt på Stockholms Central var åsikterna lite blandade, många ganska positiva trots att det innebär betydligt längre restider.

– Ner till Grekland tror jag inte på, men till Italien och Frankrike, det beror på vad det är för avstånd, säger Jonas Lundin.

– Ja, varför inte för miljön, säger Ulla Sandberg.

– Det är flyget som gäller men jag skulle kunna göra det för bekvämlighetens skull, säger Amanda Lindo.

Fortfarande utgör tågchartern förstås en väldigt liten del av den totala chartermarknaden, inte ens en halv procent enligt Fritidsresor trots att populariteten ökar snabbt.

Men optimismen finns där, inte minst på SJ. Affärsutvecklaren Jan Olsson, tror att potentialen för den här typen av resor är stor.

– Vi räknar med att det kan bli ytterligare aktörer med i det här med tanke på den efterfrågan som finns. Vi tror att det här kan växa med upp till 15 procent om året de närmaste tre-fyra åren.

Även Lottie Knutson på Fritidsresor tror att utvecklingsmöjligheterna är stora, men det kräver snabbare och bekvämare tåg. Hon anger också den till stora delen nationellt uppdelade europeiska tågmarknaden, som ett problem.

– Generellt så är det, jämfört med att flyga, relativt krångligt att använda sig av tåget genom Europa, säger Lottie Knutson.

Fredrik Andersson
fredrik.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista