E4:an repareras för miljoner

Klimatförändringarna ställer till det för E4:an i Norrland. Växlingen mellan milt väder och kallt väder skadar vägbanorna som nu måste repareras för uppemot 100 miljoner kronor.

– På vissa delsträckor är det inte angenämt att åka. Det är väldigt gropigt och spårigt , säger Per-Mats Öhberg, ställföreträdande vägdirektör på Vägverket.

Mellan 20 och 30 procent av E4:an i Norr- och Västerbotten har allvarliga skador i vägbanan och på många sträckor har man som en akut åtgärd varit tvungen att sänka hastighetsbegränsningen till 70 kilometer i timmen.

Skadorna i vägbanan syntes redan förra året, men sedan dess har problemet accelererat i rekordfart. Vad det beror på är inte helt klarlagt, däremot har Vägverket ett flertal teorier, klimatförändringarna är en.

– Vi har mer tö- och frostperioder, vi har mycket mera vatten på vägarna. Vatten i och på vägar är inte bra, säger Per-Mats Öhberg.

När vattnet som kommer in i vägbanan fryser till is sprängs ytbeläggningen upp och skapar hål och gropar. Främst är det vägnätet kring Umeå som är påverkat. Eftersom E4 är en pulsåder för hela Norrland och mycket viktig för näringslivet har problemet blivit akut.

Men nu har Vägverket bestämt att man ska satsa närmare 100 miljoner kronor för att reparera skadorna, varav 40 miljoner lånar man från nästa års driftsanslag.

– Jag hoppas att det kommer att räcka, annars får vi gå in med ytterligare medel.

Vad kan Vägverket göra för att det här inte ska uppstå igen om ett par år?

– Vi gör den här insatsen nu för att förebygga framtida skador. Vi vill inte att hastighetsgränsen ska behöva sänkas på grund av vägskador, utan i största möjliga mån ska vi försöka förhindra det, säger Per-Mats Öhberg.

Åsa Sundman, Umeå
asa.sundman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".