Shoppare ska både köpa och roas

Framtidens shoppare ska inte bara handla utan också underhållas och erbjudas upplevelser. Morgondagens köpcentrum börjar dyka upp också här men förebilderna finns långt bort som i till exempel Dubai.

Framtiden i detaljhandeln var ett av de ämnen som togs upp på en konferens i Stockholm på torsdagen för branschfolk. Trender för köpcentrum, kedjor, butiker och konsumenter stod på programmet.

Det gemensamma temat kan sammanfattas i just orden upplevelse och livsstil, säger Leif Jansson trendspanare på konsultföretaget Docere.

– Jag tror köpcentren kommer att utvecklas och erbjuda mer och mer upplevelser. Ett exempel är Entré i Malmö som har både biografer, sporthall och liknande. Vi kommer nog att lägga mer tid på köpcentrum, men vi kommer kanske inte lägga lika mycket tid på att handla där utan göra andra saker som att äta och umgås.

Framtidens handelsplatser kommer att se annorlunda ut än dagens stora fyrkantiga lador långt utanför staden.

– Nischade flexibla köpcenter som mycket snabbare kan anpassa sig till trender i samhället och olika kundgrupper. Sedan kan bostadsnära köpcentrum förmodligen få ett förnyat uppsving i koppling till klimatfrågan. Det gamla idealet att man ska kunna gå eller cykla till köpcentret, eller åtminstone ta kollektivtrafik för att slippa ta bilen, säger Leif Jansson.

Det finns tre starka köpgrupper: Generation Y, det vill säga unga otåliga och alltid uppkopplade, välbärgade 40-talister och sist men inte minst representanterna för den mångkulturella Sverige.

– Dels blir de fler, vi kommer att få arbetskraftsinvandring framöver. Dels ökar deras köpkraft snabbare än svenska konsumenters köpkraft. De har också vissa tillfällen som till exempel Ramadan, då de köper väldigt mycket och kan handen utnyttja de här tillfällena så finns goda möjligheter.

Gör inte handeln det?

– De har börjat litegrann, men det här året kanske blir genombrottet för ramadan, säger Leif Jansson.

Bauhaus är ett av de företag som ligger i köpcentra, och den ekonomiska oron märks, säger Johan Åberg vd för kedjan i Sverige.

– Vi kan se att första kvartalet 2008, jämfört med 2007 var relativt svagt. Men vi är extremt beroende av väder och vind, säger Johan Åberg.

Brita-Lena Ekström
brita-lena.ekstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista