Inte alla håller hastigheten.

Mc-förare lever farligt i trafiken

Allt fler motorcyklister omkommer i trafiken. Samtidigt gör polisens regler det näst intill omöjligt för dem att jaga mc-förare som kör för fort. Något som fartsyndarna på motorcykel blir alltmer medvetna om.

En anonym mc-förare i Stockholm berättar att han känner flera som kört i från polisen:

– Absolut, det gör jag.

Är det vanligt?

– Ja, det blir lite av en sport för dem, säger mc-föraren.

Vid flera tillfällen de senaste åren har polisen fått stå maktlös när mc-förare dragit ifrån polisiära hastighetskontroller på vägarna, berättar Bengt Svensson, trafikhandläggare på Rikspolisstyrelsen.

– En del växlar ner då och ger sken av att stanna, när de sedan kommer riktigt nära drar de på full gas mot polisen. Polisen får då hoppa åt sidan och då kan vi inte göra mycket mera.

Ofta handlar det om motorcyklar som klarar 250-300 km i timmen, och enligt de riktlinjer som polisen har bör man inte följa efter ett fordon om det kan innebära fara för andra trafikanter.

Dessutom finns det alltid en risk för att man kan beskylla polisen för att ha hetsat föraren vid en jakt om det händer något. I regel står polisen således kvar, och det här är något som allt fler mc-förare är medvetna om, tror Bengt Svensson.

Förra året omkom 60 motorcyklister i trafiken, vilket är det högsta antalet sedan 1986. Rikspolisstyrelsen vill nu få till en attitydförändring hos mc-förarna.

Jesper Christensen, generalsekreterare i Sveriges Motorcyklister, SMC, tycker däremot att det är polisen som måste bli hårdare.

– Vi kan ju inte ha ett system där en person som kör 120 på motorvägen blir bötfälld, men en som kör i 200 kilometer i timmen går fri, säger Jesper Christensen.

Marcus Eriksson
marcus.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista