Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Många försäljare vilseleder kunder

Publicerat söndag 11 maj 2008 kl 09.35
Kunderbjudanden. Foto: Anna Jaktén/SR.

Många försäljare som säljer hemelektronik ger vilseledande information till kunderna. Det visar en undersökning som P1:s Kaliber har gjort. Det handlar om butikernas egna så kallade tilläggs-försäkringar, som kunderna erbjuds vid köpet.

Diler och Sia lastar in sina varor i bilen. De har just köpt en mikrovågsugn och en försäkring.

– Den täcker i tre år om den går sönder. Då skulle de stå för det, säger Diler.

Varför valde du att köpa en försäkring?

– Därför att det känns tryggt. Man är rädd att ingen står för det om något går sönder.

Sådana här försäkringar har blivit allt vanligare.

Kaliber besökte 50 hemelektronikbutiker i södra Sverige, där vi utgav oss för att vilja köpa en platt-tv.

Alla säljare ville att vi skulle köpa försäkring till tv:n. Två tredjedelar av säljarna gav vilseledande information om vilka lagstadgade rättigheter vi som kunder redan har genom reklamationsrätten som ger skydd i tre år.

– Spontant blir man lite förskräckt över hur det ser ut. Det är ju många av de exempel som ni pekar på där säljarna har mycket begränsade kunskaper om vad det är för produkter de egentligen säljer, säger Gunnar Olsson, chef för Konsumenternas försäkringsbyrå.

Vad tycker du om att inte ens en tredjedel säger hur det är med reklamationsrätten och vilka rättigheter man har?

– Det är förfärligt dåligt när man säljer den här typen av produkter. Det är självklart att man borde upplysa om reklamationsrätten som konsumenterna har, särskilt som man säljer att skydd.

Men att det låter så här i butikerna kan också förklaras med ekonomiska intressen.

Flera butikskedjor är delägare i försäkringsbolag och de flesta säljarna får provision på de försäkringar de säljer.

Sara Widman, som är informationsansvarig på Siba, säger att det inte är okej att säljarna säger så olika.

– Kunden ska känna sig trygg när de kommer in i butiken oavsett i vilken butik de kommer in. Så ska det helt enkelt vara, säger hon.

Tror du att det händer att de luras?

– Avsiktligen tror jag inte det, säger Sara Widman.

Anna Jaktén, Kaliber i P1
anna.jakten@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".