H&M bara bättre och bättre

Klädkedjan Hennes & Mauritz första kvartalsrapport för i år kom nu på morgonen och den visar att vinsten ökade med 43 procent jämfört med förra årets första kvartal.
H&M har brutet räkenskapsår, och det betyder att man inte följer den vanliga kvartalsindelningen. Det innebär att julmånaden december och den lite försiktigare månaden januari finns med, liksom februari, som är en väntans månad inför utskiftning av vinter till vårmode. December och januari månads försäljningssiffror var redan kända, det blev plus 16 procent i december och plus 18 procent i januari. Nu visar siffrorna att även februari blev bra, plus 10 procent. Vinsten för det första kvartalet blev 1,7 miljarder kronor vilket var bättre än marknadens förväntningar och en ökning från 1,2 miljarder samma period förra året. Marginalen, som visar hur mycket bolaget tjänar på det man säljer, håller sig på en fortsatt hög nivå. Bland annat har kollektionen den här gången inte drabbats av minskad försäljning och påföljande realisation, vilket ju sänker marginalerna. Det inträffade för ett par år sedan när H&M faktiskt missade mer eller mindre en hel vår-och sommarkollektion. Tyskland är HM:s viktigaste marknad, Storbritannien växer och går snart om Sverige. Verksamheten i USA blir allt viktigare för Hennes & Mauritz. I år kommer HM att öppna 110 nya butiker och får då sammanlagt 950 runt om i världen. Nya marknader i år blir Tjeckien, Polen, Portugal och Italien, i Milano, som ju är ett av världens hetaste modecentrum. Rolf Eriksen är sannolikt en av få företagsledare som ler brett på presskonferenserna nuförtiden.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista