Priset på bensin föreslås chockhöjas i ny utredning. Foto: Pontus Lundahl/Scanpix.

Bensinpriset måste fördubblas

För att klara utsläppsmålen för koldioxid i Sverige måste bensinpriset mer än fördubblas fram till år 2020 och i dagens penningvärde kosta över 27 kronor litern. Annars kommer bilåkandet och därmed koldioxidutsläppen bara att fortsätta öka.

Det framgår av en ny statlig rapport från SIKA, Statens institut för kommunikationsanalys.

Lovisa Thuresson står och tankar bilen, för 13,39 öre per liter, ett pris som av många uppfattas som dyrt redan som det är. Vad tror hon om ett fördubblat bensinpris för att få ner utsläppen?

– Varför inte, det är väl jättebra.

Men skulle det inte kännas i plånboken om man dubblade bensinpriset om tio, tolv år?

– Jo, men det känns också i miljöhänseende om vi fortsätter att göra som vi gör nu.

Vad kör du för bil?

– Ett vrålåk, en Volvo 245. Inte speciellt miljövänlig, säger Lovisa Thuresson.

Oavsett vad man tycker om det så måste rejäla åtgärder till för att man ska klara kraven från EU, det menar institutet SIKA. Det räcker alltså inte med att lita till effektivare och kanske snålare bilmotorer.

Istället måste koldioxidskatterna höjas med kanske upp till fyra gånger. För alla dem som susar förbi mig här i centrala Stockholm idag måste det börja kännas ordentligt i plånboken när man väljer bilen.

– För att vi ska uppnå de här målen så behövs det ekonomiska styrmedel i form av koldioxidskatter, enligt Christer Sandberg, analytiker på Sika.

Men politiskt finns svagt stöd för slutsatserna i rapporten om ett chockhöjt bensinpris. Miljöminister Andreas Carlgren, vad säger han om ett bensinpris på 27 kronor och 50 öre?

– Det finns inte i min tankevärld, säger Andreas Carlgren.

Men samtidigt så slår den här rapporten fast att, ska man få ner bilåkandet, då hjälper det inte med små insatser vad gäller bensinpriset. Man måste slå till med en dubblering?

– Det är där jag inte håller med, människor behöver kunna åka bil. Istället måste vi ha mycket starkare åtgärder när det gäller att se till att bilarna blir miljövänliga. Vi kommer också behöva lägga om en del av transportsystemen så att det blir tydligare att vi till exempel kan transportera gods på järnväg, säger Andreas Carlgren.

På SIKA anser utredarna att det sannolikt blir svårt för Sverige att nå EU:s koldioxidmål med den inställningen.

– Vår bedömning är nog egentligen att det ser ganska mörkt ut. Om man tittar historiskt så ökar utsläppen hela tiden, säger Christer Sandberg.

Miljöminister Andreas Carlgren håller inte med.

– Vi måste klara det och vi ska klara mer än så, vi räknar också med en global överenskommelse om klimatet och då ska Sverige klara över 30 procent.

På bensinmacken brevid sitt bensinslukande vrålåk har Lovisa Thuresson en idé.

– Sätt den pressen på andra länder också tycker jag. Vi är så beroende av vad som sker i USA. När de har semester och ska ut och köra bil så kostar det mer för oss här hemma. Sätt pressen däröver också, säger Lovisa Thuresson.

Magnus Thorén
magnus.thoren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".