Annonser på internet större än tv-reklam

Internet blir allt viktigare för företag som vill locka oss att köpa olika varor och tjänster. Numera spenderar företagen mer pengar på internetannonsering av olika slag än på tv-reklam.

– Från att ha varit ett diffust, kompletterande media som många prata om i många år, så har internet seglat upp och blivit vad vi i vår industri kallar för ett huvudmedia, säger Ulf Sandberg, rådgivare på mediebyrån Starcom.

För ungefär tio år sedan blev internet en reklamkanal att räkna med, men det snabba genombrott som förutspåddes då kom aldrig. Lågkonjunktur och it-krasch satte käppar i hjulen.

I dag lägger företag mer pengar på internetreklam än på både tv-reklam och reklamblad som skickas direkt hem till folk, så kallad direktreklam. Den enda kategori som under årets tre första månader drog in mer pengar än internet i annonssammanhang var morgontidningarna.

– Det är en milstolpe, verkligen. Vi var ju ganska sena med tv-reklam i Sverige men det revolutionerade reklammarknaden på den tiden. Nu ser vi en ny revolution när internet, även i kronor och ören, har gått förbi i köpta medier, säger Göran Åkestam, grundare och vd för reklambyrån Åkestam Holst.

I takt med att annonsörerna riktar sina blickar mot internet kan medieföretagen ta mer och mer betalt för sitt reklamutrymme. Men trots att det kostar 790 000 kronor att köpa alla annonser på aftonbladet.ses förstasida under en dag, en big bang, som Aftonbladets säljare kallar det, är det fortfarande billigare än att annonsera i tidningar, enligt Ulf Sandberg på mediebyrån Starcom.

– Det kostar också väldigt mycket pengar att finnas på en sida i en dagstidning. Det är fortfarande mer kostnadseffektivt per kontakt att använda webben än att använda en papperstidning.

Sandberg tror att internetreklamen bara kommer att öka och att vi kommer att bli översköljda av reklambudskap via nätet, i massa olika former. Göran Åkestam på Åkestam Holst förklarar vad de i branschen egentligen menar med nätreklam.

– Det man normalt sett pratar om är banners på nätet. De är egentligen bara en dörröppnare på väg in i något mycket större. Vad vi i dag jobbar mycket med är olika kampanjsajter där vi gör saker och umgås med konsumenterna, säger Göran Åkestam.

Fredrik Andersson
fredrik.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".