Två gratistidningar finns kvar.

Bara två gratistidningar kvar i landet

Gratistidningskriget har nu skördat ännu ett offer. På tisdagen bestämde sig mediekoncernen Schibsted som äger bland annat Aftonbladet och Svenska Dagbladet för att lägga ned förlustdrabbade gratistidningen Punkt Se.

Samtidigt köper de in sig till 35 procent i Metro och behåller en fot i gratistidningsbranschen.

Gunnar Strömblad koncerndirektör för Schibsted är nöjd.

– Det är en bra affär. Vi tycker att Metro är ett välskött företag och en bra tidning och vi får möjlighet att äga 35 procent i den. Vi får också till ett viktigt annonssamarbete mellan våra tidningar Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Metro, säger Schibsteds koncernchef Gunnar Strömblad.

Schibsteds förlusttyngda Gratistidningen Punkt SE lades ned med omedelbar verkan i dag. Men helt hoppar inte Schibsted av gratistidningsbranschen. Genom att köpa in sig till 35 procent i tidigare konkurrenten Metro kommer de finnas med ett tag framöver.

Kvar i storstadsregionerna finns nu bara Metro och Bonnierägda gratistidningen City. Men Jonas Bonnier som är styrelseordförande för City tror inte att det blir någon större skillnad.

– Vi har ju länge konkurrerat med Metro och det fortsätter vi att göra och under en period där var Punkt SE med och det är klart att på en marknad som är så begränsad som Stockholm så är det väl både för Metros och Citys del positivt att de nu är två istället för att vara tre. Men någon stor avgörande betydelse ser jag inte att det har, säger Jonas Bonnier.

Dryga miljonen läsare har gratistidningarna i Sverige idag, de flesta finns i storstadsregionerna. Metro som var först kom ut redan 1995. Sedan dess har flera gratistidningar kommit och gått. Men Bonnierkoncernens gratistidning City som startade 2002 har stått pall hittills.

Hösten 2006 fick Metro och City sällskap av Punkt SE. Men att Punkt SE nu läggs ned, efter ett och ett halvt år på marknaden, är inget som förvånar Ingela Wadbring som forskar om gratistidningar på Göteborgs universitet.

– Då tänkte jag att Schibsted kommer att få en betydligt bättre ekonomi efteråt, eftersom den har kostat dem väldigt mycket pengar under den tid som den har funnits.

Så du blev inte förvånad alls?

– Jag blev inte särskilt förvånad men jag hade inte blivit särskilt förvånad om det hade hänt City heller om jag ska vara ärlig, säger Ingela Wadbring.

Även om gratistidningarnas framtid är svår att förutse så vågar sig Ingela Wadbring på en gissning.

– Det beror lite på vilket tidsperspektiv man har också men kanske att vi om några år bara har en daglig gratistidning på storstadsmarknaderna.

Kristina von Dolwitz
kristina.von_dolwitz@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista