Kulturkrönikan 25 maj

En krönika av Johannes Ekman om det växande intresset för religion.

”Ökade kunskaper om religion blir alltmer oumbärliga om vi har minsta ambition att försöka förstå Sverige eller världen under 2000-talet ”.

Så heter i det i den stora kartläggningen Religion i Sverige av Ingvar Svanberg och David Westerlund - om det nya förändrade och mångreligiösa Sverige.

Tidigare, skriver författarna, har man allmänt trott att religionens roll minskar i takt med att ett samhälle moderniseras allt mer. Det tycks inte längre så. Dagens Sverige är ett mångreligiöst land, där sekulariseringen visserligen tycks fortgå på det offentliga planet, men där den globala rörligheten tillsammans med privatreligiösa strömningar samtidigt bara växer. Sedan krigsslutet har tusentals nya religiösa rörelser tillkommit : 1000-2000 nya i Nordamerika, drygt 1000 i Europa, cirka 3000 i Japan, mer än 10 000 i Afrika.

I Sverige tappar den från staten lösgjorda lutheranska kyrkan mark, medan invandringen medför alltfler katoliker och muslimer. Det talas idag om en blågul ”folkhems-islamism”. Intressant är också att cirka två av tre muslimer i Sverige väljer att rösta socialdemokratiskt.

Det svenska religiösa smörgåsbordet blir alltmer exotiskt : trots att Sverige anses vara ett av världens mest sekulariserade länder upplever tillochmed asatron en renässans med grupper som firar blotlag och häxsabbater. Andra lär att ”världens högst utvecklade själar inför Vattumannens gryning ska återfödas i Norden för en frälsningsvåg av planetärt medvetande”.

Religiöst inriktade deckare blir bästsäljare, som DaVincikoden, medan James Redfields Den nionde insikten sålt i cirka 200 000 exemplar. Företag som SE-banken och Telia skickar chefer på kurser i transcendental meditation och den svenska konferensindustrin har nytänt på olika uppkok av andliga teman. New Age-konsulter bjuder kurser i Arbetsförmedlingens regi i Jämtland och buddhism och annan andlighet tar sig alltmer in i kriminalvården.

Vissa varnar för en globalt diabolisk offensiv av religiös fundamentalism, andra ser religiositet som enda svaret på en materialistiskt destruktiv kultur under klimathotets växande katastrofskugga.

Numer finns också religion On line - man kan gå i kyrkan virtuellt hemma vid datorn, man kan byta ut himlen mot cyberrymden : kanske kan människofiskaren Jesus som kastade sina nät i Genesarets sjö återkomma som uppdaterad webbmästare vars himmelsfärd i det tredje årtusendet bär ut i cyberrymden istället för den reella rymd, där Christer Fuglesang inte sägs ha skymtat någon högre makt ? De faktiska kyrkobesöken i Sverige har på 70 år ungefär halverats i antal.

Den gamla sexfientliga kyrkokristendomen har nu också fått konkurrens : Boktitlar och kurser kan numer heta sådant som Finn din gudomliga källa genom sex, Gudomligt sex, inklusive kursverksamhet i Gudomlig sexnjutning, eller ” Sex - motorvägen till Gud”.

Johannes Ekman
johannes.ekman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".