Helikopter 15 till försvaret men när? Foto: Jeppe Gustafsson/Scanpix.

Försvarets nya helikoptrar dröjer tio år

Först om tio år kommer försvarets nya helikoptrar som ska klara trupp- och sjuktransporter vid internationella insatser vara fullt användbara. Folkpartiets försvarsexpert Allan Widman tycker nu att läget är oacceptabelt.

– Ja, det är en helt oacceptabel försening och jag tror inte, under mina år i försvarspolitiken, att jag har upplevt något motsvarande.

– Vi pratar om en försening på minst tio år utav en av de mest efterfrågade förmågorna som finns idag, nämligen förmågan till taktiska transporter och evakuering av sjuka i internationella operationer.

– Det här är en viktig förmåga för Sverige. Det är den som avgör om man kommer iväg till Tchad eller om man kommer iväg någon annanstans, säger Allan Widman.

Under de närmaste åren så kommer inte försvaret att kunna ha helikoptrar som klarar sjuktransporter ute på två olika internationella insatser samtidigt, exempelvis hos den svenska styrkan i Afghanistan och den EU-stridsgrupp som Sverige ska leda 2011, enligt det ekonomiska underlag som försvaret lämnade till regeringen förra veckan.

– Då innebär den en förhöjd risk för soldater som finns i den andra operationen istället och vi kan inte ha den här oordningen utan jag menar att nu är det dags för Sverige att skaffa sig en nationell handlingsplan för helikopter. Vi har en sådan för stridsflygplan, säger Allan Widman.

Försvarets nya helikoptrar, helikopter 14 och helikopter 15, kommer vara i full funktion först 2018 men med hjälp av äldre helikoptrar så kommer Försvarsmakten sakta bygga upp förmågan till internationella transporter och från 2014 så kommer man att klara de transporter som behövs, enligt Leif Nylander, ansvarig för försvarets materielinköp.

Försvarsmakten beklagar läget och lägger ansvaret på de rejält försenade leveranserna av helikopter 14 som redan skulle ha varit i full drift. Försvarets besparingsförslag påverkar inte helikoptrarna. Leif Nylander är kritisk.

– Visst är det lång tid. Det är kvalificerade system med visst är det lång tid och det känns inte acceptabelt från det behovet som vi har faktiskt, säger Leif Nylander.

Allan Widman funderar nu på om Sverige alls ska köpa helikopter 14 eller istället skaffa någon annan helikopter.

– Helikopter 14, vi måste fråga oss, om det här projektet någonsin kommer att gå i land, om de här helikoptrarna kommer att flyga i våra internationella operationer, säger Allan Widman.

Mats Eriksson
mats.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".