Rekorddyr olja höjer priser för hushållen

På torsdagen passerade oljepriset en ny högsta nivå, 135 dollar fatet. Samtidigt höjdes priset på bensin och diesel till nya rekordnivåer. Den allt dyrare råoljan får nu effekter på hushållens ekonomi.

Till exempel kan det snart bli dyrare att åka taxi, tror åkaren Göran Qvennerstedt i Stockholm.

– Någonstans måste det bli en höjning, i alla fall på taxmeterpriserna, säger han.

Hur stor höjning handlar det om?

– Det är förmodligen en styrelsefråga, men alla vill ju kompensera sig för de fördyringar som har blivit av exempelvis dieseln. Men till slut sätter ju inflationen fart.

Taxi är bara en av många branscher som höjt eller som snart väntas höja priserna. Det här är en direkt följd av den senaste tidens prishöjningar på bensin och diesel.

För sjunde gången i år noteras ett nytt rekord i dag. En liter 95-oktanig bensin går upp med tio öre till 13,59, medan dieseln stiger med 20 öre till 14,59.

Fordonsindustrin är ett annan exempel där trycket på högre priser ökar, livsmedelshandeln är ett tredje exempel. Matbutikerna var först ut och redan i höstas började priserna stiga men har nu planat ut under våren. Det mesta är taget nu vad gäller höjningar på vete, ris och majs, enligt båda jättarna ICA och Coop.

Byggsektorn har kanske lett prishöjarligan det senaste året. Byggmaterial som stål och cement har stigit.

I plastindustrin där ju olja är råvaran, är det inte säkert att företagen får betalt omedelbart för de höjda oljepriserna, säger Anders Ekdahl som är vd för branschorganisationen Svensk Industriförening där Plastindustrin är största medlemsgrupp.

– Från den tidpunkt då råoljeökningarna började till dess vi faktiskt får ut det högre priset är egentligen den kritiska tiden. I synnerhet om man kopplar till de långa betalningstiderna. Det kan röra sig om flera månader, säger han.

Omsättningen i klädhandeln har inte lyckats hålla samma höga takt som tidigare år, och enligt Handelns Utredningsinstitut blir maj månad avgörande.

Efter två månader, mars och april, av fallande försäljning kan prognosen för helåret 2008 komma att skrivas ner om maj också bromsar in.

Världskonjunkturen styrs nu mer än någonsin kanske av USA. Det rekordhöga oljepriset minskar drastiskt bilförsäljningen och amerikansk bilindustri har stora problem.

Den stimulans på 100 miljarder dollar som den amerikanska regeringen håller på att dela ut till hushållen i form av checker har redan ätits upp av de höjda bensinpriserna.

För svensk ekonomi handlar det också om en snabb inbromsning. Även här kommer hushållen att tvingas lägga en större del än tidigare av löneökningar och skattesänkningar på bensin, som ju är en av hushållens tre tunga utgiftsposter, förutom bostaden och maten.

Taxiföraren Göran Qvennerstedt har ännu inte märkt att ett mindre taxiåkande. Det tror han mycket beror på att en stor andel av resorna är i tjänsten.

Men lönsamheten för hans lilla åkeri med bara en bil kan försämras med de stigande driftskostnaderna, säger han.

– Man får försöka hitta andra möjligheter och var aväldigt noga när man kör, att inte köra runt tom och kanske hitta de bensinbolag som har lite lägre priser på bensin. Någonstans måste man hitta en lösning, och skulle jag ha en patentlösning skulle jag vara jättelycklig, säger han

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Sören Granath
soren.granath@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".