Farten höjs och sänks.
Ny fartgräns

100 kilometer i timmen på vajervägar

Från i höst sänks den högsta tillåtna hastigheten på vägar med vajerräcken, där en- och tvåfiliga sträckor avlöser varandra. Den högsta tillåtna farten blir 100 kilometer i timmen.

– Den vanligaste olyckan är att föraren tappar kontrollen över sitt fordon och kör in i räcket. Den näst vanligaste är att man kör av vägen och ut i terrängen, säger Torsten Bergh på Vägverket.

För tio år sedan byggdes de första så kallade 2+1-vägarna, med mittvajrar och omkörningsfiler. Nu täcker de drygt 1 700 kilometer av landets vägnät.

Syftet med vägar med vajerräcken var att få ner antalet dödsolyckor. Enligt en rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har man uppnått målet.

Frontalkrockarna har försvunnit och vajrarna räddar cirka 45 liv om året. Antalet svårt skadade har också minskat.

Men antalet lindriga olyckor med personskador minskade bara där maxfarten sattes till 90 kilometer i timmen. Vid den högre fartgränsen 110, blev olyckorna i stället fler.

Det beror på att vägarna i praktiken har blivit smalare och saknar vägren.

Därför sänks i höst hastigheten till 100.

Samtidigt höjs maxgränsen på 90-vägarna med räcken till 100 kilometer i timmen, eftersom Vägverket vill ha en gemensam och tydlig hastighet.

– I valet mellan 90 och 100 har vi valt 100, säger Torsten Bergh.

Varför inte 90?

– Det är en avvägning mellan behoven av framkomlighet och trafiksäkerhet, säger Vägverkets Torsten Bergh.

Vägverket håller på med en större översyn av hastighetsgränserna i landet. Den blir klar nästa år. Höga hastigheter är en stor bov i trafiksäkerhetssammanhang.

Ivan Garcia
ivan.garcia@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".