Trängsel kräver ökad användning av spår

Det är trångt i den svenska tågtrafiken. Men eftersom nya järnvägar dröjer vill regeringen ändå undersöka om man kan utöka användningen av de spår som redan finns.

– Vid vissa tillfällen hade det inte varit fel med fler avgångar eftersom tågen är så fulla. Men eftersom det går så många tåg så går det inte att få in fler tåg, säger Rebecka Blom, lokförare från Stockholm.

Ur högtalarna på Centralen i Stockholm hörs meddelande om förseningar. Och den som tar tåget ofta vet att det inte är ovanligt. De här rösterna från irriterade resenärer och företag som i dag inte vågar transportera sitt gods på den fullproppade järnvägen som har fått regeringen att vilja agera, säger den centerpartistiska infrastrukturministern Åsa Torstensson.

– Det tar kanske mellan fem och tio år innan de nuvarande arbetena på Citybanan, Citytunneln och Hallandsåsen blir klara. Men det är här och nu vi har behov av ökad kapacitet på våra spår. Det är ingen som i dag egentligen kan svara på om vi använder befintliga spår på bästa möjliga optimala sätt, säger Åsa Torstensson.

Uppdraget ska Banverket ha klart den sista november i år. Enligt Åsa Torstensson kan det till exempel finnas järnvägssträckor som inte används ordentligt i dag och man vill även se var det kan behövas mer resurser till underhåll och förbättringar av gammal järnväg.

Men frågan är om det räcker. Under året har också flera projekt pågått för att få ner antalet störningar och förseningar bland tågen.

Det har bland annat handlat om att speciella patruller rycker ut vid småfel. Enligt projektledare vid Banverket är detta lösningar för stunden. Istället vill man se mer pengar och snabbare beslut kring en utbyggnad av järnvägen.

– Det arbetet pågår också, men det är en del av det långsiktiga inriktningsarbetet inför 2020, men det är nu det är trångt på spåren, säger Åsa Torstensson.

Lokföraren Rebecka Blom ser bara en lösning, fler spår.

– Från Stockholm till Västerås skulle man kunna korta ner åktiden väldigt mycket om man hade fler spår. För nu hamnar man efter pendeltåget, så då får man hålla en lägre hastighet.

Marcus Eriksson
marcus.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".