Nutek:

Otydlig skyltning för utländska turister

Den utländska turismen ökar lavinartat i Sverige och enligt en rapport från Nutek, verket för näringslivsutveckling, står den för den största delen av tillväxten av turistnäringen i Sverige. En stor del av de internationella turisterna vill upptäcka landet från egen bil, men kan vara svårt att hitta vägen ibland.

I tunnelbanan i Stockholm kommer informationen både på svenska och engelska, men för de utländska turister som ger sig ut på landets vägar kan det bli lite knepigare.

Sune Häggmark äger Moose Garden, en älgpark i Orrviken i Jämtland. Han träffar många turister som villat bort sig.

– Jag har ju folk från byn som kommer med folk från alla möjliga ställen, de har trasslat sin in i skogen av någon underlig anledning, när de letar, säger Sune Häggmark.

De brunvita skyltar som man ibland kan se längs med de svenska vägarna, är tänkta att visa vägen till det som av Vägverket har bedömts vara intressanta turistmål.

Färgkombinationen finns på skyltar i andra länder och därmed ska bilande besökare utifrån lätt kunna identifiera turistmål.

Enligt Nutek, verket för näringslivsutveckling, så står icke-svenskar för en dryg tredjedel av turismen i Sverige.

– Om man tittar totalt på hur samtliga utländska besökare tar sig hit, så är det omkring 50 procent som kommer med bil. Syftet med de brunvita skyltarna är att besökare hitta fram till besöksmål, museer, eller vad det nu kan vara för någonting, och då måste det också vara så att man förstår de här skyltarna, säger Peter Terpstra, turismanalytiker på Nutek.

Peter Terpstra tycker att det är konstigt att Vägverket med sina internationella skyltar inte går hela vägen och gör skyltarna engelskspråkiga. Men Niclas Nilsson är handläggare för turistiskt intressant vägvisning på Vägverket, och han håller inte med Peter Terpstra.

– Det kan ju vara svårt att bestämma vilket av de här språken som vi ska använda, om det är engelska, eller om det är tyska, eller kanske spanska. Det är säkert så att det finns en stor mängd utländska turister som följer den här vägvisningen. Fördelen är då att man ska kunna gå på den här färgen, som är internationell, säger Niclas Nilsson på Vägverket.

Sune Häggmarks älgpark har inte fått någon brunvit skylt och det tycker han är konstigt. Av de ungefär 40 000 människor som besökte hägnet förra året, så var ungefär hälften från andra länder än Sverige. Sune Häggmark kommer att fortsätta försöka få brunvita skyltar, men han skulle nog helst vilja ha dem på engelska.

– ”Älgpark”. Det är ju ingen utlänning som kan läsa det ordet, säger Sune Häggmark.

Emma Eneström
emma.enestrom@sr.se