Svårt att driva in obetalda p-böter

Svenskarna har parkeringsskulder på sammanlagt 531 miljoner kronor och det är ofta svårt för kronofogden att driva in skulderna. Det eftersom många bilar står registrerade på personer som inte går att få tag i. Nu vill man ändra lagen för att få bukt med problemen.

– Den här bilen fick en anmärkning à 700 kronor för att den stod en och halv meter från övergångsstället, säger parkeringsvakten Ulla Nilsson, och trycker fast en p-bot under vindrutetorkaren på en blå Volvo på Södermalm i Stockholm.

Hon och hennes kollega har haft en rätt lugn förmiddag och lappat ett tiotal bilar. Men risken är stor att några av förarna struntar i betalningen.

Under en rad år har parkeringsskulderna hos kronofogden nämligen uppgått till runt en halv miljard kronor. En stor del av dessa misstänker man tillhör så kallade bilmålvakter, personer som mot betalning har många bilar registrerade på sig.

Bilägaren kör själv bilen men målvakten är enligt lagen ansvarig för skulderna och håller sig undan utmätning eller saknar tillgångar att beslagta.

Problemet är väldigt allvarligt och minskar allmänhetens förtroende för kronofogden, säger Alena Koren, som ansvarar för frågorna på myndigheten.

– Bilarna fortsätter att köras och skulderna fortsätter att ackumuleras, säger hon.

Hur känns det som kronofogde?

– Det känns maktlöst och det är inte rätt känsla för en myndighet som vi är.

Antalet bilmålvakter har ökat stadigt de senaste åren. Just nu tror Alena Koren att det finns runt hundra i hela landet, de flesta i storstäderna. Värsta staden är Malmö som har parkeringsskulder på 130 miljoner kronor.

De med störst parkeringsskulder i Sverige finns också i Malmö. Det handlar om flera miljoner per person och i topp ligger en man i 30-årsåldern med över fyra miljoner i obetalda böter.

En annan man har 281 bilar skrivna på sig, de flesta av märkena BMW och Mercedes.

Med all sannolikhet rör det sig om bilmålvakter som kronofogden inte kommer åt. Det går inte ens att beslagta bilarna eftersom man inte kan knyta ägarna till skulderna.

Kronofogden utreder nu frågan om bilmålvakter med vägverket och Alena Koren efterlyser en lagändring så att den verkliga bilägaren tvingas ha bilen registrerad på sig.

– Om bilregistret blir samma sak som ett ägarregister så kan vi enkelt ta och utmäta de bilarna som har de här skulderna, säger hon.

Petter Allvin
petter.allvin@sr.se