Svenska dagbladets vd:

Avskaffad reklamskatt positivt

De fyra regeringspartierna vill avskaffa reklamskatten. Den är orättvis och ska tas bort inom de närmaste två åren, enligt kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth. Svenska Dagbladet är en de dagstidningar som skulle tjäna på förslaget.

– Varför ska man betala skatt på reklam i tidningar när man inte betalar skatt på reklam i tv, säger Raoul Grüntahl, vd för Svenska Dagbladet.

På Svenska Dagbladets redaktion i centrala Stockholm förbereds måndagsmorgonens tidning för fullt.

Beskedet från kulturministern är välkommet. Lena Adelsohn Liljeroth skriver tillsammans med sina borgerliga kolleger i en debattartikel i Dagens Nyheter att reklamskatten ska tas bort, till Ekot säger hon att det ska ske innan mandatperioden är slut.

– Det här är företagens marknadsföring. Annonsering tycker vi är en viktig del i marknadsekonomin, och att man då lägger någon form av straffskatt också på annonser tycker vi är ideologiskt fel, säger Lena Adelsohn Liljeroth.

Har du pratat med Anders Borg om det här, får du ta bort den här skatten?

– Den här artikeln är förankrad. Hela den mediepolitiska gruppen som vi har är ju ett samarbete mellan de fyra partierna i alliansen.

Reklamskatten, som tas ut på annonser i tidningar och andra annonsblad, men även för annonser på reklamskyltar och för bioreklam, ger staten omkring 700 miljoner kronor om året.

Prioriterat är att ta bort skatten för dagspressen som står för cirka 200 miljoner, och stora vinnare på förslaget blir Bonniertidningarna, som betalar mest i reklamskatt.

Regeringen har också föreslagit ett förändrat presstöd, som ger mer pengar till landsortstidningar och sänkt stöd till storstädernas andratidningar.

Svenska Dagbladet förlorar nära 50 miljoner kronor per år på förändrat presstöd, och slopad reklamskatt skulle ge viss kompensation, men vd:n Raoul Grünthal säger att det viktiga beskedet från regeringen på söndagen är att presstödsförslaget kan komma att ändras.

– Nu har väldigt många remissinstanser påpekat att det här är ett väldigt konstigt och felaktigt förslag, och där skickar nu regeringen en tydlig signal i den här artikeln att man faktiskt är beredd att se över det här, och det tycker jag hedrar regeringen.

Men reklamskatten då, hur viktig skulle den vara för tidningens ekonomi?

– Det positiva är om reklamskatten försvinner, för det är en väldigt orättvis skatt. Det skulle påverka vår ekonomi med ungefär 11-12 miljoner, säger Svenska Dagbladets vd Raoul Grüntahl.

Anders Jelmin
anders.jelmin@sr.se