Dåliga börstider för modebranschen

Trots att svenskt klädmode säljer bra och exporten ökar så rasar kläd- och modeföretagens aktiekurser på börsen. Men den dystra stämningen märktes det inget av på Stockholms Modedagar är i full gång.

För modeföretaget Whyred var temat kärlek berättade chefsdesignern Roland Hjort ett par timmar före visningen igår.   

– Det är en känsla av färg och mycket naiva tryck. Vi har mycket kärleksmusik. Det kommer att bli sprakande. Sparkling är temat kan man säga, säger Roland Hjort.

Modeföretagen på börsen går dåligt just nu. Varken hyfsade ekonomiska resultat från till exempel KappAhl i fredags, eller fortsatt starka exportsiffror för klädbranschen, hjälper när marknaden tror att vi konsumenter kommer handla mindre kläder framöver.

De modeföretag som tänkt sig en börsintroduktion har definitivt fått skjuta på beslutet menar analytiker som Ekot talat med.

Lotta Ahlvar, vd på Moderådet, ett samarbetsforum för modebranschen, menar att även om klädbranschen gått bra hittills så finns det tecken på sämre tider inte minst i själva modet.

– Det finns en oro för lite sämre tider och det är kanske något man tittar på hur kommande modebild ser ut, att det är oroväckande för det ser väldigt svart ut och dyster ut, även på modebilden. Och tittar man på skohandeln kan man ju se tendensen att när det har varit färgglatt mode har också säsongerna sålt väldigt bra. Nu går vi modemässigt in mot en väldigt mörk säsong och då kommer kanske inte handeln att vara lika bra. Vi kommer inte att köpa lika många svarta varianter, s så att säga, säger Lotta Ahlvar.

Dåliga tider innebär att inköparna blir försiktigare och satsar på säkra kort. Något som drabbar de mindre inte så etablerade modeföretagen, menar Lotta Ahlvar.

– Det har faktiskt varit en bransch som har tuffat på väldigt mycket och det har varit positiva siffror. Och jag tror ju att de företag som har mest på fötterna och som har etablerat sig på den här marknaden, det är klart att det kommer att vara tuffa år. Men det är ju tyvärr de här minsta företagen, de nyaste företagen, som är väldigt sköra, som kanske hade behövt lite mer medvind några år till, säger Lotta Ahlvar.   

Två trappor upp från catwalken på Berns där Stockholms modedagar håller hus stryks de sista plaggen inför visningen och Roland Hjort gör en sista provning på en av kvällens modeller.

Whyred som startades för tio år sedan finns inte på börsen i dag, men ett par utomstående investerare har man fått under åren som gått. Själv tror Roland Hjort inte på sämre tider. Men skulle så vara är företaget redo, för man har varit med om tuffa år tidigare.

– Det tar ju ett par år, men jag ser ju att för Whyreds skull ökar vi ju vår omsättning hela tiden. Jag tror ändå inte, för Whyreds skull, att vi kommer att påverkas av det. Vi har funnits i goda och dåliga tider hela tiden, säger Roland Hjort.

Kristina von Dolwitz
kristina.von_dolwitz@sr.se