Stora bilar populära på rysk bilmarknad

Bilförsäljningen går ner i Sverige och i USA minskar bilproduktionen men i Ryssland ökar försäljningen rejält och orsaken är den allt bättre ekonomin.

– Ja, nu har vi möjlighet att köpa en ny bil, vår gamla är från 2003. Vi har redan en Nissan och vill byta till en ny, säger Marina från Moskva som just ska köpa ny bil.

Bakgrunden är att ryssarna nu har dubbelt så mycket kvar i plånboken efter skatter och nödvändiga utgifter som för fem år sen och de senaste tio åren så har ekonomin i genomsnitt växt med sju procent, så många ryssar köper nu gärna ny bil.

Under årets fem första månader har bilförsäljningen ökat med 37 procent. Nästa år lär försäljningen enligt prognoserna bli en bit över tre miljoner bilar och då passerar Ryssland Tyskland och blir Europas största bilmarknad.

Den absoluta majoriteten av bilarna som säljs är utländska märken. Volvo har ökat sin försäljning med en tredjedel hittills i år och Saab, som säljer ganska lite här, med 80 procent.

Men nästan bäst går stora SUV:ar. Exempelvis har Land Rover fördubblat sin försäljning hittills i år. Alex som säljer SUV:ar på en bilmarknad utanför Moskva vet varför en del kunder så gärna vill ha stora bilar.

– En typisk kund för en Cadillac Escalade är en man med ambitioner, det är en bil som märks. Det här är människor som inte vill vara som alla andra, säger Alex.

Trots att bensinpriset ökar kraftigt också i Ryssland, så avskräcker det inte köparna. Boris Jegorov som vill köpa en SUV, tycker att det är viktigare att få en stor, säker bil med bra utsikt.

Miljödebatten är också begränsad i Ryssland och klimathotet påverkar inte Jegorov när han funderar på vilken bil han ska köpa.

– Ja, min uppfattning är att det är bilproducenterna som borde lösa det problemet. Det är deras problem, inte mitt. Jag tror de kan komma på någon lösning, säger Jegorov.

Mats Eriksson, Moskva
mats.eriksson@sr.se