Muslimsk reklam väcker ilska

I New York i USA planerar den muslimska organisationen Islamska Cirkeln i Nordamerika en reklamkampanj som ska öka förståelsen för islam. Men kampanjen väcker ilska i USA.

Organisationen har betalat motsvarande 285 000 kronor för en kampanj med affischer som ska sättas upp i tunnelbanan med texten ”Du har rätt att veta”.

På affischerna finns också ett telefonnummer man kan ringa för att få svar på frågor om islam.

Kampanjen kommer att synas i tunnelbanan under september månad och sammanfaller med ramadan och med årsdagen av 11:e september 2001.

Det väcker ilska. Den republikanske kongressledamoten Peter King uppmanar enligt TT, MTA som ansvarar för tunnelbanan, att riva kontraktet.

Bland annat därför att kampanjen sammanfaller med 11:e september och att just tunnelbanan anses vara en av de främsta måltavlorna för terrorismen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista