Bankbedragare döms av Malmö tingsrätt

Uppdaterad 12:42
Sju män, vissa med anknytning till det kriminella mc-gänget Bandidos, dömdes på onsdagen av Malmö tingsrätt för att ha bluffat till sig över fyra miljoner kronor av Swedbank.

Bedragarna använde sig av telefonbanktjänsten för att komma över pengarna från privatpersoners konton, något som gör att banken nu skärper sina säkerhetsrutiner för telefontjänster. Alla kunder måste nu ändra sina inloggningskoder, berättar Bertil Ellvén, säkerhetschef på Swedbank.

– Våra kunder till telefonbanken uppmanas att de måste byta kod eller förlänga den till fler siffror och att vissa enkla sifferkombinationer som till exempel 1,2,3,4,5 och delar av kundens personnummer godkänns inte.

En av de huvudåtalade sa under rättegången att han inte kunde fatta att det var så enkelt. På något vis fick männen tag på kontonummer och koder till 22 personers bankkonton, och via bankens telefontjänst förde de över pengar från offrens konton till antingen sina egna eller till så kallade målvakters bankkonton. Exakt hur de fick tag på kundernas koder är inte känt, men Bertil Ellvén tror att de helt enkelt chansade.

– Vi tror att man har chansade på personnummer och chansat på att kunderna haft en väldigt enkel sifferkombination som har varit lätt för kunden att komma ihåg, som till exempel de sista siffrorna i personnumret. Men det gör det också lätt för någon annan att komma åt det.

Mellan den 28 juni och den 21 augusti ifjol så kom männen sammanlagt över mer än fyra miljoner kronor, varav cirka tre miljoner fortfarande saknas.

Härvan rullades upp i slutet av januari i år när polisen och ekobrottsmyndigheten gjorde en razzia mot personer i kretsen kring mc-gänget Bandidos i Skåne. Tre av de åtalade anses ha varit de drivande i bedrägerierna och döms till fängelse i tre och ett halvt, tre respektive två år. De övriga, som framförallt agerat målvakter, får mildare straff. En döms till fängelse i sex månader, medan de andra tre döms till villkorlig dom eller skyddstillsyn.

Bedrägeriet har alltså lett till ändrade säkerhetsrutiner på Swedbank. Men det är samtidigt viktigt att hålla en balans mellan säkerhet och service, säger Bertil Ellvén.

– Hela tiden är den här verksamheten en kombination av god service och god säkerhet för kunderna så det innebär naturligtvis att det kan bli lite besvärligare för kunderna, men det uppvägs, enligt vår uppfattning av att kunderna kan känna sig säkrare, säger Bertil Ellvén.

David Rasmusson, Malmö
david.ramusson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista