OS gav rekord för mediesajter

Olympiska spelen i Peking blev en succé för Sveriges mediesajter. Landets största, aftonbladet.se, slog flera rekord förra veckan. Det gällde bland annat webb-tv och antalet unika besökare på Sportbladet. Även SR och SVT:s webbsidor nådde rekord under OS.

– Som helhet tycker jag att vi har gjort en fantastisk insats, alla vi som har arbetat med sajten, säger webbchefen Ulf Nilsson på SVT:s Sportnytt.

Är det någon speciell händelse som har varit extra publikdragande?

– Ja, det var höjdhoppsfinalen, när Stefan Holm hoppade.

Hur många besökare hade ni då?

– Vi hade en bit över 300 000 på OS-sajten och det innebär också för hela svt.se så var man för första gången över en halv miljon unika besökare den dagen.

Och det har aldrig tidigare hänt?

– Nej, säger Ulf Nilsson.

På Aftonbladet slog sportbladet.se dygnsrekord med 665 000 läsare när Susanna Kallur sprang och föll. Och filmen där Ara Abrahamian slänger bronsmedaljen var Aftonbladets mest klickade. Även på SVT gav den omtalade bronsmedaljen utslag.

– Den här brottningsskandalen med Ara, det var ju en story som höll på från tidig natt och över hela dagen, så det var väldigt många som var inne där och tittade på de klippen on demand, eftersom man inte hade varit vaken och sett vad som hände, säger Ulf Nilsson på SVT:s Sportnytt.

Jenny Lagerstedt
jenny.lagerstedt@sr.se 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".