Tung dag för anställda på Volvo

Beskedet om att Volvo personbilar väntas varsla ytterligare 900 kollektivanställda kommer samtidigt som företagsledningen och facket förhandlar om det varsel som lades i somras. För anställda som Åsa Snare är det givetvis en tung dag.

– Man blir orolig, jag har varit anställd i åtta år men man vet ju inte, vi får se. Stämningen är dålig, alla börjar bli oroliga, det här är det enda vi pratar om just nu i lunchrummet, säger Åsa Snare.

Beskedet som kom på fredagen överraskade såväl fack som anställda. Visst vet man att företaget har problem, men att ytterligare omkring 900 jobb behöver försvinna hade inte ledningen tänkt berätta ännu.

Men via en underleverantör läckte planerna ut, de anställda informerades via medier och företaget togs på sängen. Olle Axelsson är Volvos informationschef.

– Det här var för det första ett väldigt tråkigt sätt att informera våra anställda, företaget och andra men faktum är att vi kommer att stoppa det tredje skiftet, nattskiftet tidigare, säger Olle Axelsson. 

– Det blir i början på oktober och med tanke på kraftigt försämrade försäljningsvolymer generellt sätt i Europa under sommaren gör att vi också behöver se över takten framöver och då har vi sagt av vi räknar med att runt 900 personer kan beröras, säger Olle Axelsson.

Volvo förlorade runt 1,6 miljarder kronor bara första halvåret i år och efter att tidigare år ha kunnat parera nedgångar med frivilliga avgångar så ansåg sig företaget i somras tvunget att varsla 1 200 anställda om uppsägning.

Mitt i pågående förhandlingar mellan företag och fack kommer alltså denna kalldusch. Att arbetsstyrkan måste minskas med ytterligare 900 personer.

Mikael Sällström på IF Metalls förhandlingschef på Volvo.

– Jag har jobbat på Volvo i 28 år, det har varit uppgångar och nedgångar, det som är oroligt den här gången är att nedgången för Volvo Personvagnar är större än nedgången på marknaden i övrigt och det är en trend som måste brytas. Men den trenden bryter man inte genom att bygga bilar i fabriken. Det måste företagsledning och marknadsavdelningen ta sitt ansvar och göra något åt, säger Mikael Sällström.

Inte bara facket hoppas på en vändning. Företagets neddragningar slår hårt och får även stora konsekvenser för underleverantörerna. Svenåke Berglie är vd för underleverantörernas branschorganisation Fordonkomponentsgruppen.

– De kan nog bli ganska stora, det kan nog bli ytterligare varsel på 500 - 600, det tror jag, säger Svenåke Berglie.

Kanske kan Volvo vända mardrömsåret 2008 till ett bättre 2009. Företaget ställer sin förhoppning till flera nya bilmodeller och tycker sig och se en starkare dollarkurs framöver. Arbetaren Åsa Snare tror dock inte att det är slut med negativa besked.

– Nej, det tror jag inte, det kommer nog fler tror jag, säger Åsa Snare.

Andreas Kron
andreas.kron@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista