Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Många fartkameror är ur funktion

Publicerat onsdag 8 oktober 2008 kl 05.35
Många fartkameror är avstängda just nu på grund av de nya hastighetsgränserna. Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

Många av fartkamerorna vid de svenska vägarna har stått avstängda de senaste veckorna. Orsaken är de nya hastighetsgränser som infördes den 15 september på många vägar. Det tvingar polisen att programmera om sina så kallade ATK-kameror.

– Det är ju så att beroende på vilka åtgärder vi vidtar på de enskilda sträckorna så kommer sträckorna att vara avstängda under kortare eller längre tid, säger Anders Drugge på rikspolisstyrelsen.

Då är det ingen som kan åka fast?

– Ja, så är det naturligtvis. Så under tiden som de här åtgärderna vidtas så kommer ju delar av ATK-systemet vara avstängt. Men det här är ju en förändring som sker successivt.

När Vägverket började skylta om många vägar så innebar det samtidigt att fartkamerorna måste programmeras om. En väg som tidigare haft 90 kilometer i timmen kan nu till exempel ha 80 eller 100 och då reagerar kamerorna på fel hastigheter.

Det handlar om mellan 30 och 40 procent av alla sträckor med fartkameror som berörs och där kamerorna får stängas av kortare eller längre tid i olika omgångar. Både det rent tekniska och allt pappersarbete tar tid, upp mot en eller ett par veckor för varje kamera. I några fall ännu längre tid, säger Anders Drugge.

– I vissa fall handlar det om dagar och i andra fall kan det handla om 1-2 veckor. Det är min preliminära bedömning just nu, säger Drugge.

Och hur lång tid tar det innan det här är avklarat?

– Vi lär förmodligen klara i slutet eller i mitten av november.

Det kan alltså ta ytterligare en dryg månad innan alla kameror är omställda. Men vilka som är igång eller inte är inget som polisen berättar om.

Men när polisen nu inte får in fortkörare från alla kamerasträckor ger det ledig kapacitet som ökar möjligheten att ta fler bilder på de sträckor som är igång. Anders Drugge räknar därför med att stoppet inte kommer märkas i statistiken.

– Man kan säga så här att ATK-sektionen fram till idag inte har påverkats nämnvärt. Vi hanterar fortfarande uppemot 20000 hastighetsöverträdelser per månad, säger Anders Drugge.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".